Nederlandse bedrijven tonen zich bij veranderingen onvoldoende slagvaardig. Ondernemingen hebben vooral moeite om het hoofd te bieden aan de prijzenoorlog en slinkende marges. In de praktijk blijkt de ict-infrastructuur bedrijven tot last bij het doorvoeren van veranderingen.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de slagvaardigheid van ondernemend Nederland dat in opdracht van HP Nederland door Rotterdam School of Management is uitgevoerd onder ruim tweehonderd bedrijven. Volgens de onderzoekers hebben veel ondernemingen bij het omgaan met verandering enorme last van hun ict-systemen.
Verandering wordt vertraagd of zelfs gedwarsboomd doordat de eigen it het niet aankan. “De topmanagers onderschatten het belang van hun eigen ict-infrastructuur,” stelt Peter Vervest, hoogleraar aan de Rotterdam School of Management. De erfenis van de huidige, verouderde systemen maakt het voor bedrijven erg lastig om te gaan met vereiste veranderingen.
Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven behoefte hebben aan een centraal georchestreerde structuur, gebaseerd op vereenvoudiging van processen en componenten, standaardisaties, hergebruik van onderdelen, shared service centers en flexibele architecturen. Als bedrijven slagvaardiger willen worden, moeten zij tevens meer aandacht schenken aan de voor- en nadelen van uitbesteding, en in het bijzonder offshoring. Hierbij moet de aandacht niet alleen op kostenbesparing zijn gericht, maar ook op de bijdrage die uitbesteding levert aan de slagvaardigheid. Erik van der Meijden, directeur HP Nederland: “we groeien toe naar genetwerkte bedrijven die producten en diensten daar produceren of uitvoeren waar dit het beste past.”
Kijk voor een uitgebreid artikel in de Computable van 1 oktober 2004.