Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Last van spit? Hoeveel gifpillen wil Oracle slikken? Zoekt Google de confrontatie met Microsoft?
Last van spit?
… dan bel je zeker met een internettelefoon! voip-telefonie staat aan de vooravond van de grote doorbraak. Marktonderzoeksbureaus zeggen het; multinationals als Ford en Bank of America bestellen honderdduizenden ip-telefoons en dagelijks halen zo’n 60.000 consumenten de belsoftware van Skype op. En dan komt het bedrijfje Qovia met de waarschuwing voor spit, spam over internettelefonie.
Nou dat weer. Ooit was het land in rep en roer omdat je ongevraagd ’s ochtends gebeld kon worden door Karin Bloemen. Dat is te zeggen: Karin deed via een opgenomen tekst een aanbod. Wat ze aan de man probeerde te brengen weet ik niet meer. Wel herinner ik me dat de inventieve marketingactie op bezwaren stuitte: die opdringerige Bloemen tastte de privacy aan. Door bekende Nederlanders zijn we nadien via de telefoon zelden meer lastig gevallen; door onbekende colporteurs des te meer.
Krijgen we straks een onophoudelijke stroom Karin Bloemens via onze voip-telefoons? Qovia schetst dat nachtmerriescenario. Maar geen nood, het bedrijfje heeft er al een filter voor ontwikkeld. Dat is nog eens vooruit zien. De oplossing is er eerder dan het probleem. Het eerste geval van ‘spitting’ moet namelijk nog worden vastgesteld.
Hoeveel gifpillen wil Oracle slikken?
… die vraag lijkt vreemd genoeg niet aan de orde. Oracle heeft deze week zijn overnamebod op Peoplesoft voor de elfde keer verlengd. Ellison c.s willen Peoplesoft inlijven, hoe lang het ook moge duren. Peoplesofts mogelijkheden het tij te keren zijn afgenomen nu na de Amerikaanse rechter waarschijnlijk ook de Europese Commissie de anti-kartelregelgeving niet van toepassing acht. Wat Peoplesoft rest is de overname zo onaantrekkelijk mogelijk maken. Daarin toont het bedrijf zich ongekend creatief. Het begon al met de snelle overname van JD Edwards. Vervolgens gaf Peoplesoft elke nieuwe klant een geld-terug garantie in geval van een overname. Wat je noemt een gifpil. Een andere noviteit is de extra salarisgarantie van minimaal drie maanden, mochten medewerkers na een overname worden ontslagen – klein gifpilletje. Als klap op de vuurpijl gaat Peoplesoft zijn bedrijfsapplicaties geheel integreren met IBM’s Websphere-platform. Hoe logisch deze samenwerking ook is – Peoplesoft heeft geen middleware-architectuur en dochter JD Edwards was al innig met IBM – de samenwerkingsovereenkomst is natuurlijk bedoeld om Oracle dwars te zitten. Een hele strip gifpillen! Alleen al het absurde bedrag van 1 miljard dollar dat beide bedrijven de komende vijf jaar in de integratie zouden gaan investeren. De meesterhand van Big Blue is duidelijk herkenbaar. Begrijpelijk, want de overname gaat IBM veel omzet aan software, dienstverlening en op termijn zelfs hardware schelen. Het bedrijf kan Peoplesoft niet inlijven vanwege strategische samenwerkingsverbanden met andere erp-leveranciers. De op één na beste oplossing is deze samenwerking, bezegeld met een flink bedrag. De factor tijd wordt daarmee ook voor Oracle een probleem. Hoe meer IBM en Peoplesoft integreren, hoe groter de desinvestering die Oracle daarna moet plegen. Alleen is Ellison niet de man om zich nu nog terug te trekken. Dit kan nog wel even duren.
Zoekt Google de confrontatie met Microsoft?
… ze zullen toch wel wijzer wezen. Met softwareleveranciers die roepen dat ze het tegen Microsoft gaan opnemen, is het nog nooit goed afgelopen. Nu roept Google het niet zelf, maar wel veel journalisten die claimen te weten dat het bedrijf een eigen browser gaat uitbrengen, de Gbrowser. De onderliggende code zou komen van Mozilla. Van een nieuwe browser zullen ze in Redmond niet wakker liggen. Maar als Google zo vermetel is daaraan een zoekprogramma voor de desktop aan toe te voegen, zal Microsoft zijn hele oorlogsmachinerie in stelling brengen. Wacht Google daarmee het lot van Netscape? Er is hoop. Google verdient zijn geld namelijk niet met software, maar met advertenties.< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.