Nokia heeft een vijfjarig contract getekend met HP, voor het leveren van IT-outsourcing diensten aan de ruim 51.000 medewerkers van het bedrijf over de hele wereld.
Deze nieuwe overeenkomst, ter waarde van ongeveer $100 miljoen per jaar, is een verlenging van het bestaande dienstencontract met Nokia en is de formalisering van een in februari van dit jaar getekende intentieverklaring.
HP, dat al sinds 2001 IT-diensten levert aan Nokia, beheert de IT-infrastructuur en -operaties voor Nokia’s bedrijfscommunicatiesystemen, groupware en netwerken. Daarnaast zal HP een belangrijke rol spelen bij de transformatie van Nokia’s IT-infrastructuur naar een op gebruik gebaseerd dienstenmodel. Zo zal Nokia in staat zijn om aanzienlijke kostenbesparingen te realiseren en tegelijkertijd worden voorzien in de variërende bedrijfsbehoeften op het gebied van IT, op basis van diensten die worden betaald aan de hand van het daadwerkelijke gebruik.
‘Deze overeenkomst sluit uitstekend aan op Nokia’s strategie van samenwerking in teamverband en zal ons helpen bij het verhogen van de efficiency van onze IT-activiteiten, die niet tot onze kernactiviteiten behoren,’ zegt Mikko Kosonen, chief information officer en senior vice president, Business Infrastructure, Nokia. ‘HP heeft al aangetoond dat ze uitstekende outsourcingdiensten bieden en beschikken over een diepgaande kennis van onze IT-behoeften. We hebben er dan ook het volste vertrouwen in dat HP een uitstekende, op diensten gebaseerde IT-omgeving voor ons zal bouwen.’
‘Deze aankondiging is een bekrachtiging van de lange relatie met HP en breidt onze samenwerking uit tot 2009,’ zegt Francesco Serafini, senior vice president en general manager, Technology Solutions Group – EMEA, HP. ‘Wij menen dat een op services gebaseerde aanpak de natuurlijke evolutie is van het bestaande outsourcing initiatief tussen HP en Nokia. HP zal zijn door technologie en operaties gedreven dienstenmodel veranderen in een op zakelijke behoeften en service-levels gebaseerd model. Dankzij deze standaardisatie van diensten en de nieuwe benadering voor Nokia, zal HP Nokia helpen bij het realiseren van aanzienlijke besparingen.’
De IT-oplossing die HP Nokia biedt, is gebaseerd op de Adaptive Enterprise-strategie van HP, dat organisaties helpt bij het meten, ontwerpen en beheren van veranderingsprocessen, door een sterkere koppeling te creëren tussen de bedrijfsprocessen en IT.
Uit onderzoek blijkt dat veranderingen in de markt zeven keer sneller plaatsvinden dan de aanpassingen die daarvoor nodig zijn in de IT-infrastructuur van vele bedrijven. Verder blijkt uit datzelfde onderzoek dat het merendeel van de bedrijven slechts 20 tot 30 procent van hun IT-capaciteit benut.
Om bedrijven hun IT-infrastructuur beter te laten benutten en sneller en doeltreffender te laten reageren op veranderingen in de markt, volgt HP haar medio 2003 aangekondigde Adaptive Enterprise strategie. Deze strategie is gericht op het ontwikkelen van producten en services voor het in lijn brengen van business en IT waarmee kosten voor bestaande IT-infrastructuren worden verlaagd en de slagvaardigheid van bedrijven wordt vergroot.