Nokia heeft een vijfjarig contract getekend met HP, voor het leveren van it-outsourcing diensten aan de ruim 51.000 medewerkers van het bedrijf over de hele wereld.
Deze nieuwe overeenkomst, ter waarde van ongeveer 100 miljoen dollarper jaar, is een verlenging van het bestaande dienstencontract met Nokia en is de formalisering van een in februari van dit jaar getekende intentieverklaring.
HP, dat al sinds 2001 it-diensten levert aan Nokia, beheert de it-infrastructuur en -operaties voor Nokia’s bedrijfscommunicatiesystemen, groupware en netwerken. Daarnaast gaat HP een belangrijke rol spelen bij de transformatie van Nokia’s infrastructuur naar een op gebruik gebaseerd dienstenmodel. Zo zal Nokia in staat zijn om aanzienlijke kostenbesparingen te realiseren en tegelijkertijd worden voorzien in de variërende bedrijfsbehoeften op het gebied van it, op basis van diensten die worden betaald aan de hand van het daadwerkelijke gebruik.
De it-oplossing die HP Nokia biedt, is gebaseerd op de Adaptive Enterprise-strategie van HP, dat organisaties helpt bij het meten, ontwerpen en beheren van veranderingsprocessen, door een sterkere koppeling te creëren tussen de bedrijfsprocessen en it.
Uit onderzoek blijkt dat veranderingen in de markt zeven keer sneller plaatsvinden dan de aanpassingen die daarvoor nodig zijn in de it-infrastructuur van vele bedrijven. Verder blijkt uit datzelfde onderzoek dat het merendeel van de bedrijven slechts 20 tot 30 procent van hun it-capaciteit benut.
Om bedrijven hun infrastructuur beter te laten benutten en sneller en doeltreffender te laten reageren op veranderingen in de markt, volgt HP haar medio 2003 aangekondigde Adaptive Enterprise strategie. Deze strategie is gericht op het ontwikkelen van producten en services voor het in lijn brengen van business en it waarmee kosten voor bestaande it-infrastructuren worden verlaagd en de slagvaardigheid van bedrijven wordt vergroot.