Ondanks verbeteringen die fabrikanten doorvoerden op het gebied van back-up- en opslagsystemen gebeurt het nog te vaak dat storingen in het serverpark leiden tot het verlammen van een onderneming. Of het nu komt door hardware- of software-problemen, door menselijk handelen of door mechanische storingen, de hoeveelheid data die verloren gaat neemt toe, terwijl ondernemingen steeds afhankelijker worden van data opgeslagen op netwerken.
Omdat het verliezen van data op een enkele server effect kan hebben op het presteren van een compleet bedrijf, is het cruciaal dat de herstelprocedure ofwel recovery een snel en makkelijk te realiseren proces is. Het hebben van een degelijke back-up van alle databestanden is een goede start in het opvangen van grootschalige server storingen. Helaas kunnen ook back-ups onbruikbaar blijken in tijden van nood. Verschillende hindernissen kunnen het terughalen van data uit de back-up moeilijk of zelfs onmogelijk maken.
Vaak komen inadequate back-ups voor: als back-up systemen niet regelmatig getest worden is de kans groot dat onverwachte problemen optreden bij het herinstalleren van bestanden en programma’s tijdens de back-up. Op die manier kan veilig gewaande data alsnog geruïneerd worden.
Als te veel tijd verstrijkt tussen de back-ups, zullen de bewaarde bestanden waardeloos zijn. Als een onderneming niet volgens een strak schema werkt met back-ups kan alle recente data verloren gaan, waardoor de back-up waarover nog wel beschikt kan worden hopeloos verouderd blijkt te zijn.
Bescherming
Het gebrek aan een gedegen it-staf, technische kennis en de tijd om een systeem met hoge kwaliteit te draaien kan in veel situaties tot ernstige problemen leiden. Data recovery is vaak de enige mogelijkheid voor ondernemingen die data snel terug willen na een incident. De snelheid waarmee data recovery kan worden gerealiseerd wordt steeds belangrijker, gezien het feit dat het verlies van toegang tot de data vaak de productie van de onderneming zal stilleggen, Volgens een onderzoek van Meta Group kan elk uur downtime resulteren in een miljoenen verlies (een minimum van één miljoen dollar, oplopend tot drie miljoen, afhankelijk van de sector).
Er zijn meerdere simpele procedures die ondernemingen kunnen helpen zich te beschermen tegen het definitief verliezen van data, door het verbeteren van hun recovery. Ten eerste is het van belang regelmatig te defragmenteren. Een defragmentatieprogramma verplaatst onderdelen van een file of folder die op verschillende plaatsten staan naar een enkele locatie. Dit verbetert de kwaliteit van de recovery, omdat de verschillende files en folders eenvoudiger te lokaliseren zijn voor de it-staf die zich met recovery bezig houdt.
Overal op letten
Minstens zo belangrijk is het maken van een backup vóór het uitvoeren of installeren van nieuwe hardware of software. Wantrouw verder ieder mechanisch geluid van een drive. Schakel de drive onmiddellijk uit en schakel specialisten in.
Het is raadzaam drives, voor ze te verwijderen, te labelen met de oorspronkelijke positie en raid-array. Dit bespaart tijd tijdens het recovery proces en vermindert de downtime die de productiviteit van de onderneming negatief zou kunnen beïnvloeden
Schrijf nooit data terug op de server die het dataverlies veroorzaakte. Gebruik voor het heropslaan altijd een aparte server of een alternatieve locatie, om zeker te zijn dat gewerkt wordt met een goed functionerend systeem
Probeer bij Microsoft Exchange of SQL problemen nooit de originele Information Store of database files te repareren, maar maak een kopie en voer recovery operations uit op de kopie. Gebruik bij het vervangen van kapotte drives binnen een raid-systeem nooit een drive dat onderdeel uitmaakte van een eerder raid-systeem. Maak altijd de vervangende schijf compleet schoon (dus niet alleen formateren, maar echt helemaal leeg) voordat deze wordt ingezet.
Al deze maatregelen zullen de kans op een succesvolle recovery van data na een incident aanzienlijk verbeteren. Het maakt daarbij niet uit welke systemen een bedrijf gebruikt voor het opslaan en beschermen van zijn data, Door proactief te handelen kunnen bedrijven zichzelf behoeden van een hoop moeilijkheden en zijn ze er zeker van een eventuele problemen goed op te vangen.< BR>
Jim Reinert, senior director software en services bij Ontrack Data Recovery