Het kabinet stelt in de miljoenennota terecht dat ict van groot belang is voor een goed vestigingsklimaat in ons land en concludeert dat we de mogelijkheden van ict beter moeten benutten, om meer rendement te halen uit bijvoorbeeld de in ons land aangelegde netwerken. Zo moet het gebruik van breedband bevorderd worden door het opzetten van een infrastructuur die uitnodigt via mobiele telefoon of internet te betalen.
Ook op andere gebieden probeert het kabinet ruimte te geven aan innovatie, bijvoorbeeld door de fiscale aftrekregeling voor speur- en ontwikkelingswerk te verruimen. Volgens de regering innoveert slechts een derde van de midden- en kleinbedrijven, en dat aandeel dreigt zelfs verder te dalen. De creatieve oplossing van het kabinet is het verschaffen van vouchers, waarmee bedrijven kennis kunnen inkopen bij universiteiten en instituten als TNO. Dit lijkt echter slechts symptoombestrijding. Opleidingen in Nederland bereiden aanstaande ondernemers onvoldoende voor op het overleven in een dynamische omgeving waar het aankomt op innoveren. Daarvoor is het van levensbelang te weten wat ict voor een bedrijf kan betekenen. Minister Van der Hoeven concludeert zelf “dat voor het daadwerkelijke gebruik van informatietechnologie in de klas nog niet alle leerkrachten toegerust zijn.”
Die situatie bestaat echter al lang. Eind jaren tachtig werden op de middelbare school waarop ik zat enkele computers binnengedragen – Tandy TRS 80’s. Geen enkele leraar bleek in staat zich de basisregels van Basic eigen te maken, waarop de directeur een aantal leerlingen, waaronder ik, tijdens de kerstvakantie ‘opsloot’ met de woorden: “in het nieuwe jaar gaan jullie je medeleerlingen les geven in programmeren.” De situatie is nog niet veel beter geworden.< BR>