Gebrek aan kennis over het gebruik van open standaarden breekt het onderwijs op. Gevolg is dat het in de onderwijswereld moeilijk is zonder belemmeringen data uit te wisselen. Content bijvoorbeeld lijdt onder de slechte interoperabiliteit.
Minister Van der Hoeven (Onderwijs) luidt in haar begroting de noodklok over het lage kennisniveau op dit gebied. Hetzelfde geldt voor de kennis en het gebruik van open source software. Hierdoor wordt het voor de onderwijsinstellingen moeilijk te voldoen aan een motie van het kamerlid Vendrik. Deze wil dat over twee jaar de gehele publieke sector gebruik maakt van open standaarden. Ook open source software zou veel breder toepassing moeten krijgen.
Uit onderzoek van TNS-Nipo blijkt nu dat het onderwijs hier erg mee worstelt. Van der Hoeven heeft de Stichtingen Ict op School en Kennisnet gevraagd het onderwijsveld van de juiste kennis en voorbeelden te voorzien. Na te zijn bijgespijkerd moet het onderwijs in staat zijn zelf keuzes te maken. Doel is de afhankelijkheid van een of enkele leveranciers te verminderen. Ook moet dit de uitwisselbaarheid van digitaal materiaal vergroten.
Meer internet
Volgend jaar is zeventig miljoen euro beschikbaar voor de internetvoorziening van het onderwijs. Het meeste geld (55 miljoen euro) gaat rechtstreeks naar de scholen. Voor de inrichting van de centrale voorzieningen wordt tien miljoen euro uitgetrokken. De rest is voor scholen in onrendabele gebieden.
De minister beseft dat sommige leerkrachten weinig kaas van ict hebben gegeten. “Voor het daadwerkelijke gebruik van Iinformatie technologie in de klas zijn nog niet alle leerkrachten toegerust”, merkt ze op. Maar erg ambitieus is Van der Hoeven niet. Haar streven is een gestage groei van het percentage docenten dat over voldoende ict-vaardigheden beschikt.
Een ander probleem is het gebrek aan geschikte content. De Stichting Kennis bekijkt momenteel de mogelijkheden voor een fonds. Eind dit jaar volgt een plan van aanpak.Daarnaast wordt het bedrijfsleven meer betrokken bij integratie van ict in het onderwijs. De stichting Ict op School is gevraagd hiervoor een platform in te richten.< BR>