Het wereldwijde personeelsinformatiesysteem van ABN Amro krijgt gestaag vorm. Twee weken geleden werden de Nederlandse kantoren aangesloten, zo'n vier jaar na de start van het project. Een van de moeilijkste klussen bleek het zorgen voor correcte gegevens.
In Nederland was de hrm-informatie opgeslagen in een IBM-mainframesysteem. Dat is inmiddels vervangen door Peoplesoft draaiend op Unix.
De collegae in de Verenigde Staten, voornamelijk het personeel van La Salle Bank in Chicago, gingen de Nederlanders voor. “De Amerikanen moeten er nog steeds aan wennen dat ze hun hr-informatie niet langer in eigen beheer hebben”, vertelt Martel Berends, bij de bank verantwoordelijk voor het project.
Berends verzamelt iedere maand de telefoon- en emailadressen van de wereldwijd honderdduizend personeelsleden van de bank. Vroeger stonden die in 38 of 42 verschillende telefoonboeken, waarvoor niemand echt verantwoordelijk was. “Ik voer op mijn werk slechts één discussie, en die gaat over de kwaliteit van gegevens”
De beslissing om één hrm-systeem te implementeren werd vier jaar geleden genomen. Ter voorbereiding begon Berends met het verzamelen van alle basisgegevens uit zo'n zeventig landen, met allemaal weer andere hr-systemen. “Onze kantoren in Libanon, Argentinë en Kazachstan …, ik heb ze allemaal aangeschreven.”
Nu de hr-database gevuld raakt, wordt veel medewerkers ook de organisatiestructuur duidelijk, beweert Berends. “Vier jaar geleden was de bank vooral georganiseerd per land. Toen was er een verdeling in een tak verzekeringen, een internationale tak en een Nederlandse. De ondernemingsstructuur gold eigenlijk alleen op de bovenste twee, drie niveau's.”
Kijk voor een uitgebreid artikel in de Computable van 17 september 2004.
Goed initiatief van de bank om een wereldwijd HRM systeem te implementeren. Alleen jammer dat dit artikel andere inhoud bevat dan de titel van het artikel doet vermoeden. Het artikel gaat over data quality en niet over de implementatie van een global HRM systeem. Het zou verstandig zijn om de eindredactie van dit artikel beter uit te voeren alvorens tot publicatie over te gaan. Het artikel voorzien van een andere titel ter voorkoming de lezer te misleiden. Overigens een gemiste kans om niet uitvoeriger bij de implementatie stil te staan.