Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Heeft wimax een glorieuze toekomst voor zich? Waar doet rss toch aan denken? Wat stinkt het hier?
Heeft wimax een glorieuze toekomst voor zich?
… topman Graig Barrett van Intel zegt het. wimax is een draadloos alternatief voor vaste breedbandverbindingen. De specificaties zijn indrukwekkend. Anders dan wifi heeft wimax een groot bereik. Het dekkingsgebied van een zender is theoretisch zo’n 50 kilometer; de maximale snelheid 70 Mb/sec. Met één zender zou je honderden huishoudens meer capaciteit kunnen bieden dan de huidige breedbandleveranciers doen. Eerst werd wimax nog als oplossing gepresenteerd voor dunbevolkte gebieden, maar die bescheidenheid wordt inmiddels afgelegd: wimax kan concurreren met umts, kabel en dsl. Sterker nog: waarom zou wimax de introductie van glasvezel niet verder naar de horizon kunnen schuiven. Volgens Intels topman Graig Barrett zal wimax net zo’n impact hebben op de breedbandsector als gsm heeft gehad op de vaste telefoniemarkt.
Tja. De realiteit is dat de wimax-technologie nog in de kinderschoenen staat. Chipmaker Intel verwacht vanaf 2006 wimax-chips te kunnen leveren voor laptops en vanaf 2007 voor mobiele telefoons. Maar de geschiedenis (umts, Bluetooth) leert dat de uitrol van draadloze technologie gepaard gaat met veel voetangels en klemmen. Er valt bovendien nog weinig te zeggen over de prijs/prestatieverhouding van wimax. Je kunt redelijk veilig voorspellen dat de technologie het gaat maken in gebieden zonder kabel- of dsl-aansluitingen. Maar of wimax echt kan concurreren met gevestigde breedbandoplossingen? Barretts analogie met de gsm-markt is misschien zo gek nog niet: op de vaste werkplek internetten via vaste verbindingen, elders via wimax, wifi of umts. De tijd zal het leren. De technologie van datacommunicatie ontwikkelt zich zo snel dat niemand lang vooruit kan kijken. Het is bijvoorbeeld opvallend dat in de adviezen van de commissie Andriessen het nakende wimax-alternatief nog onbesproken blijft. Andriessen bepleit de aanleg van glasvezel in grote steden als Rotterdam, Amsterdam en Den Haag.
Waar doet rss toch aan denken?
… Pointcast! Kent u deze internetbelofte nog? In 1996 is Pointcast een van de meest begeerde internet-startups. Het bedrijf heeft een elegant systeem ontwikkeld om gebruikers gepersonaliseerde informatie op het scherm te leveren. Gepersonaliseerde informatie afkomstig van vele nieuwsbronnen! Dat was een machtig nieuw concept. De informatie was nog gratis ook want de adverteerders betaalden. In het kielzog van Pointcast stortten tientallen startups zich op pushtechnologie, de een met nog minder succes dan de andere. Pointcast sprong er op alle vlakken bovenuit. Natuurlijk, de bedrijfseigen client-software was log en traag, het bandbreedtebeslag voor die jaren kolossaal – maar dat nam je voor lief. Eind 1996 had Pointcast al 5 miljoen omzet en 1,5 miljoen gebruikers. Machtige partijen meldden zich aan de poort. Microsoft wilde graag Pointcast bundelen met Explorer. Mediatycoon Murdoch zou begin 1997 450 miljoen dollar voor het bedrijfje hebben willen neertellen. Maar de overmoedig geworden directie talmde te lang en het bod werd ingetrokken. Twee jaar later was het gedaan met Pointcast, ingehaald door de tijd.
Over push-technologie heeft niemand het meer, maar wat is rss, ‘really simple syndication’, anders dan ‘Pointcast revisited’. Maar dan zonder intermediair, zonder ‘information broker’, zonder leveranciersgebonden software, zonder reclame. De voordelen zijn gebleven, de nadelen verdwenen. Dankzij open standaarden en standaard XML-webtechnologie kan elke gebruiker nu met een gratis rss-lezer zelf zijn dagelijkse digitale leesportefeuille samenstellen. rss is Pointcast zonder Pointcast, het beste van twee werelden.
Wat stinkt het hier?
… dat is de robot. Britse wetenschappers hebben een robot ontwikkeld die zijn energie haalt uit dode vliegen. Bio-energie! Aan twee flinke bromvliegen per dag heeft de ‘EcoBot II’ genoeg. Er is nog één probleem: de robot stinkt als de hel, want om vliegen te lokken verspreidt hij een penetrante strontlucht.< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.