Uit een recent onderzoek van IDC blijkt dat offshore outsourcing (het uitbesteden van IT-activiteiten naar lagelonenlanden) sterk tot de verbeelding spreekt, maar nog niet tot grootschalige verschuivingen heeft gezorgd. Slechts 11 procent van de middelgrote Europese bedrijven maakt gebruik van offshore middelen.
Het onderzoek onder 500 middelgrote en grote Europese organisaties, waaronder 100 Nederlandse toont wel aan dat 25% van de Nederlandse bedrijven verwacht om in de komende jaren offshore diensten af te nemen. Dat cijfer ligt overigens alleen hoger in Groot-Brittanië, waarmee bevestigd wordt dat Nederland voorloopt op de meeste andere Europese landen wat betreft de acceptatie van offshore diensten. Veel bedrijven spreken een voorkeur uit voor het afnemen van offshore diensten bij de eigen dienstverleners.
‘De Nederlandse offshore markt wordt aangejaagd door de top-100, zoals grote banken en multinationals’, aldus Peter Vermeulen, Research Manager IDC Benelux. ‘Middelgrote Nederlandse bedrijven willen best van de voordelen gebruik maken, maar vrezen het groeiende negatieve sentiment. Uit ons onderzoek blijkt dat juist Nederlandse bedrijven offshore vooral afwijzen uit angst voor negatieve publiciteit. Als tussenoplossing eisen ze van hun reguliere leverancier dat deze offshore activiteiten ontwikkelt en de lagere prijs vervolgens doorberekent. Indiase offshore specialisten krijgen aldus te maken met een stugge markt’.
IDC’s studie Behind the Hype: Offshore Outsourcing Fails to Capture Hearts and Minds in Western Europe (IDC #PR04L, August 2004), presenteert een analyse van onderzoeksdata over de houding van Europese organisaties ten opzichte van offshore outsourcing. De data is onderdeel van IDC’s jaarlijkse European Services Survey, uitgevoerd tussen mei en juli 2004. De resultaten geven een kernachtig inzicht in de houding en investeringsplannen van Europese organisaties ten opzichte van het offshore model. De studie biedt de lezer belangrijke inzichten in het offshore fenomeen – een onderwerp dat breed bediscussieerd wordt in de IT en zakelijke dienstenmarkt door de verwachte brede invloed op bedrijfsstrategieën, HR aspecten, en uiteindelijk de financiële en economische prestaties van bedrijven in Europa.