Na klachten van concurrenten bij het IT-Service Management Forum (Itsmf) heeft Axios Systems het BS15000-certificaat in de koelkast gezet. Bovendien is het onduidelijk geworden of leveranciers van beheersoftware wel in aanmerking komen voor deze certificering.
Het BS15000-certificaat is een in 2003 geïntroduceerde, op Itil gebaseerde wereldwijde kwaliteitsstandaard op het gebied van it-servicemanagement. Axios Systems, leverancier van de beheersoftware Assyst, haalde eind februari dit jaar, naar eigen zeggen als eerste organisatie, de certificering binnen, na een door Kpmg uitgevoerde audit. Als basis voor de inrichting van de servicemanagementprocessen gebruikt Axios zijn eigen, Itil-gedreven Assyst-software. Na de certificering liet de softwareleverancier in marketinguitingen opnemen dat het BS15000-gecertificeerd was.
Een woordvoerster vertelt dat concurrenten in Groot-Brittannië daarna klachten hebben ingediend bij het Itsmf. Volgens hen wekte Axios de indruk dat de Assyst-software gecertificeerd was, en niet het bedrijf zelf. Dat zou in de branche tot verwarring – lees oneerlijke concurrentie – leiden.
Kijk voor een uitgebreid artikel in de Computable van 3 september 2004.