Spraak over dsl-verbindingen is de nieuwste troef van KPN om met lagere beltarieven het eigen marktaandeel veilig te stellen. Het telecomconcern volgt met deze stap concurrent Bbned op de voet die eind vorig jaar al met deze dienst kwam.
Overspraak Verschil tussen een traditionele telefoonverbinding en spraak over dsl is er niet claimt Van den Ende van Bbned. Netwerkdienstverlener Vanco heeft het product getest en zegt de nodige kinderziektes aangetroffen te hebben. Zo zou een telefoongesprek haperen als de dataverbinding teveel aangesproken wordt en zou er sprake zijn van overspraak. “Ik ken dit fenomeen niet. Ik zou graag bij de uitkomst van zo’n test horen of dit effect optreedt in de lijn zelf of in het modem. Bij het testen en later in de praktijk is Bbned namelijk niet tegen deze problemen aangelopen”, aldus Van den Ende. Ook KPN staat achter de kwaliteit van het product. “Uitgebreide testen hebben uitgewezen dat de kwaliteit hoog is. Het enige effect is dat dataverkeer tijdelijk afremt als er veel spraakkanalen in gebruik zijn op de dsl-verbinding. In de praktijk heb je daar weinig last van omdat een internettoepassing als mail veel minder tijdkritisch is dan spraak”, zegt Kees van de Ven, marketing manager voor het product bij KPN. |
Duo
Bbned werkt voor de realisering van spraak over dsl samen met Colt Telecom. De telefooncentrale in dit bedrijf zorgt voor de koppeling met het traditionele telefonienetwerk. Colt filtert de telefoongesprekken uit het atm-netwerk van Bbned. Deze telefoongesprekken worden via een dubbelzijdig uitgevoerde verbinding tussen het netwerk van Bbned en van Colt naar de telefooncentrale geleid. Colt heeft voor zijn bestaande telefoniediensten al directe verbindingen met de telefooncentrales van KPN in onder andere Amsterdam en Rotterdam, die nodig zijn voor initiëring van telefoongesprekken. De gesprekken zelf verlopen via de bestaande interconnecties met alle telefoonaanbieders in Nederland, waaronder KPN. Colt kan de factureringsgegevens doorsluizen naar de Bbned-afnemers of deze voor hen afhandelen.
Op dit moment zijn er achttien bedrijven die spraak over dsl van Bbned aanbieden. Volgens Arthur van den Ende, technisch directeur bij Bbned, heeft het even geduurd voordat de bestaande afnemers van dsl-verbindingen bij Bbned met het nieuwe product aan de haal gingen. Hij denkt dat het ligt aan de onbekendheid van veel internetaanbieders met spraak. “Bedrijven die tot nu toe gespecialiseerd waren in datatransport beginnen nu met spraak. Zij moeten daaraan wennen. Het stelt ook meer eisen aan het bedrijf. Door een verschil in dag en nachttarief moet je variabel kunnen factureren. Een helpdesk moet andersoortige problemen oplossen”, aldus Van den Ende. Hij ziet naast internetaanbieders een nieuwe groep afnemers afkomen op spraak over dsl. “Wederverkopers van telefoniediensten waaronder Tiptel zetten er de huidige isdn 20 en 30 verbindingen op over. Zij zijn goed ingevoerd in de telefoniewereld.” Bbned zegt inmiddels enkele duizenden spraakkanalen verkocht te hebben.
Regulering
Naast de onbekendheid is ook regulering een factor die veel potentiële aanbieders afschrikt. Volgens Bbned-directeur Hans Rietkerk is het aanbieden van deze dienst moeilijk lonend te krijgen voor concurrenten van KPN, omdat Opta zo’n grote tariefsdaling heeft toegestaan. “KPN mag ruim 30 procent lagere tarieven hanteren dan de reguliere gesprekskosten. Concurrenten van KPN kunnen hierdoor alleen bij hele hoge belvolumes hun marges halen.” Tegenover deze lage tarieven staat een relatief hoge prijs voor een kale telefoonlijn. De prijs voor een kale telefoonlijn ligt op tien euro. Zet deze prijs af tegen de laagste abonnementstarieven van KPN dan begrijp je waarom dit in de consumentenmarkt nog geen groot succes is. Scarlet is het enige cps-belbedrijf (carrier pre select) dat met spraak over dsl is begonnen. Tele2 beraadt zich nog.
De lage abonnementstarieven voor telefonie is precies de reden waarom KPN zelf ook het spraak over dsl-product alleen aan bedrijven aanbiedt. “Als je de prijs voor een consumenten adsl-verbinding en voor een standaard spraakabonnement optelt dan is er te weinig verschil met het bestaande aanbod om veel consumenten tot een overstap te bewegen”, zegt Kees van de Ven, marketing manager voor het product bij KPN. Hij ziet spraak over dsl ook niet massaal aanslaan bij het bedrijfsleven. “Er zijn nog steeds heel veel bedrijven die spraak en data gescheiden willen houden.”
Tussenstap
Bedrijven die wel de sprong maken naar spraak over dsl komen op de integratie van spraak en data over dezelfde verbinding af zonder dat zij hun bestaande telecomapparatuur weg hoeven te doen. Op die manier is het volgens Van de Ven een tussenstap op weg naar spraak over ip-telefonie. Grote organisaties met veel vestigingen ziet hij nu al overstappen naar dit product. Zij kunnen deze investering wel vrij snel terugverdienen door te besparen op het telefonieverkeer tussen hun locaties.< BR>