Sollicitatiegesprekken werden een paar jaar geleden regelmatig bij de autodealer gevoerd. Nadat de partijen het eens waren geworden, wat door de krapte op de arbeidsmarkt snel gebeurde, kon de kandidaat meteen een auto uitzoeken.Die tijden zijn voorbij, maar eerste signalen die het herstel ook op het gebied van cadeautjes aankondigen duiken op. Zo geeft wervingsbureau Brunel een iPod aan kandidaten die na bemiddeling aan de slag gaan.
Brunel merkt een stijgende vraag naar bepaalde specialisten en gebruikt dit speeltje als lokkertje. Wie dergelijke berichten combineert met het feit dat Computable met een extra editie verschijnt, ju�st vanwege het aantal vacatures dat we de lezer kunnen bieden, zal positief oordelen over de situatie op de banenmarkt, zeker omdat de zomerperiode traditioneel niet het moment is om personeel te werven.
Een medewerker van wervingsbureau Gitp relativeert, door te stellen dat het eerder toeval is dat de vacatures nu loskomen. “Bedrijven slankten de laatste jaren af en wachtten vervolgens zo lang mogelijk met het werven van personeel. Pas nu de nood hoog is, worden de budgetten vrijgegeven en toevallig ligt dat moment in de zomer.”
Wat in ieder geval opvalt, is de relatief geringe vraag naar beheerders. Het zijn met name specialisten als Siebel engineers, Cool:gen deskundigen of mensen die zijn ingevoerd in Cobol/CICS/DB2, die gezocht worden.
Specialist of niet: sollicitanten stellen zich over het algemeen een stuk bescheidener op. Wie twee of drie jaar werkloos geweest is, accepteert ook een baan die minder betaalt dan de positie in het verleden. Duidelijk wordt dat met name op het secundaire vlak de door de aanstaande werkgever in het vooruitzicht gestelde tegenprestatie minder royaal is.
We kunnen ons verbazen over die iPod die uitgedeeld wordt – New Beetles of Saab Cabrio’s lijken voorlopig niet als lokkertje gebruikt te worden.< BR>