Het aantal zakelijke gebruikers van Voice over IP is binnen een jaar tijd verdubbeld.Ook de toekomstverwachtingen zijn volgens markonderzoeker Heliview hoopgevend.
Dit blijkt uit het Voice over IP/ IP telefonie onderzoek van Heliview Research onder ruim zeshonderd organisaties in Nederland. Medio 2003 bleek dat slechts 1 procent van de totale markt met meer dan twintig werknemers gebruik maakte van voip en minder dan eenderde van de markt was zelfs maar bekend met de toepassing. Inmiddels is het gebruik toegenomen tot ruim 2 procent van de markt. Opvallender nog: een kwart van de organisaties die voipP kent, verwacht het binnen twee jaar te gaan gebruiken.
Een kwart van de bedrijven denkt direct aan kostenbesparingen, dit vooral door het wegvallen van telefoontikken. In de huidige economie – niet verrassend – is dit het belangrijkste criterium. Extra functionaliteiten ten opzichte van de reguliere vaste telefonie oplossingen lijken minder aan te spreken.
Heliview ziet dus een toenemende interesse in voip, waarbij steeds meer de bestaande vaste telefonie oplossingen worden vervangen. Momenteel blijkt dat zo’n 30 procent van de organisaties de investeringen voor het overgaan op voip te hoog vindt. Wanneer de economische situatie zich verder herstelt en ict-budgetten weer toenemen in omvang, zullen meer organisaties de reguliere vaste telefonie vervangen door voip. Als de huidige ontwikkelingen zich doorzetten zal in 2007 minimaal 25 procent van organisaties met meer dan 20 werknemers gebruik maken van voip, dit zijn bijna 14.000 organisaties.
Ook als particlier denk ik er sterk aan over te gaan naar telefonie via internet. Hier en daar heb ik al eens wat geprobeerd, maar ik ben er nog niet geheel tevreden over. Galm, ongewilde pauzes, opgebelde hoort mij wel, maar ik hem/haar niet, enz.
De gewone telefoon lijn ligt er zo goed als nooit uit, is dus gebleken zeker te zijn. Hoe is dat met breedband via het internet! Ik heb 2 Mbit breedband d.m.v. een draadloze verbinding met een zendmast, die 7 km ver weg staat en heb het afgelopen jaar maar 1 kleine uitval gehad!
Het gaat mij dus echt om de kwaliteit van de voip gesprekken via internet van en naar gewone telefoons.
Trouwens de voip aanbieders waarvan ik weet, vragen toch nog een m.i. hoog vast recht, terwijl ook vaak de tikken per miniuut niet echt aantrekkelijk zijn.
Wishful thinking denk ik. Als je mensen vraagt wat ze gaan doen heeft dit vaak geen directe relatie met wat er in de praktijk gebeurt. VoIP heeft volgens mij voorlopig een grote toekomst in niche markten en alleen bij trendsetters in de bulk markt. Op dit moment koop je bij VoIP nog steeds minder functionaliteit voor meer geld. We hebben in de klassieke telefooncentralewereld gezien hoe lang het duurde voordat beloften werden waargemaakt in nieuwe releases. Zou Cisco echt zoveel beter zijn dan Ericsson en Philips vroeger?
Het argument dat als de ICT budgetten toenemen dan iedereen wel overgaat op VoIP is merkwaardig. De eerstkomende tien jaar zullen de meeste bedrijven terecht eisen dat vooraf duidelijk is dat een investering lonend is voordat ze hem doen.
Tenslotte wat is een VoIP centrale? Veel nieuwe centrales van bekende fabrikanten zijn VoIP enabled. Dat wil zeggen dat VoIP kan worden ingevoerd waar en zodra dat lonend is, tot die tijd kan je daarmee op de bekende manier bellen. In welke categorie heeft Heliview deze centrales geplaatst? Deze centrales hebben het grote voordeel dat de kosten betrekkelijk laag zijn de functionaliteit groot en dat de manager toch kan zeggen dat hij meegaat met zijn tijd en VoIP heeft.