Veel mkb-ers blijken onbekend te zijn met de term asp (application service provider). Onbekendheid, afhankelijkheid en verlies van controle over eigen gegevens zijn de belangrijkste redenen om niet over te stappen op een asp.
Dat blijkt uit onderzoek van het Telematica-instituut Instituut en het ASP Forum Nederland, dat met hulp van Syntens en het ministerie van Economische Zaken werd uitgevoerd.. Bij een ASP wordt software verhuurd in plaats van dat deze moet worden gekocht. Hierdoor zijn gebruikers veelal goedkoper uit. Ze hoeven niet te betalen voor een licentie en kunnen de software gebruiken wanneer zij die nodig hebben. Ze worden echter nooit eigenaar van de software.
Gebruikers baseren de keuze voor een bepaalde asp veelal niet op inhoudelijke argumenten, zo stellen de onderzoekers. Zij winnen van tevoren nauwelijks informatie in bij de brancheorganisatie of bij andere gebruikers. Ze baseren hun keus meer op de functionaliteit van het softwarepakket dan op het feit dat het softwarepakket op basis van asp kan worden geboden.
Als aan ondernemers wordt gevraagd welk pakket zij eventueel op basis van asp zouden willen gebruiken, dan scoort het boekhoudpakket relatief zeer laag. “Blijkbaar aarzelen ze om omzetgegevens buiten de deur te plaatsen”, zo stellen de onderzoekers. Daarnaast noemen ze als drempels het vertrouwen in de asp zelf en de beperkte mogelijkheden van maatwerk. Opvallend is dat zowel asp’s als mogelijke gebruikers aangeven dat eventuele problemen en de kosten van internet en kosten in het algemeen geen drempel zijn voor het gebruik van applicaties op asp-basis. Gebruikers zijn zelfs zeer tevreden over het kostenoverzicht, al vinden ze asp niet goedkoop. Meestal betalen de gebruikers een bedrag per gebruiker of per maand. Bij veel gebruikers waren de kosten niet doorslaggevend bij de keuze voor asp.
Volgens de onderzoekers is opvallend dat sommige gebruikers van asp zelfs niet bekend zijn met het begrip asp. Hieruit blijkt dat het steeds meer wordt gepresenteerd als een dienst of een service en minder als een technologie op zich.
Op dit moment zijn in Nederland naar schatting 170 asp’s actief die bedrijfsapplicaties aanbieden. Dit aantal is volgens het Telematica-instituut exclusief banken die internetbankieren aanbieden en exclusief isp’s die bijvoorbeeld webmail aanbieden.
De klanten van asp’s bevinden zich volgens de onderzoekers vooral in de zakelijke dienstverlening, waar bijvoorbeeld accountants, boekhouders, automatiseringsbedrijven en alle mogelijke verhuurbedrijven onder vallen. De financiële sector is opvallend populair bij asp’s, hoewel het aantal bedrijven in de financiële sector slechts 2 procent bedraagt volgens het CBS.
De populariteit van deze sectoren valt volgens het Telematica-instituut te verklaren doordat bedrijven in deze sectoren veel gebruik maken van administratieve en financiële softwarepakketten. Dit zijn juist de generieke softwarepakketten die een asp op grote schaal aan kan bieden.
Openbare voorzieningen, logistiek, onderwijs en zorg komen ook relatief veel voor als asp-klant. In de landbouw wordt relatief weinig gebruik gemaakt van asp, terwijl deze sector toch 14 procent uitmaakt van het aantal Nederlandse bedrijven, aldus de onderzoekers.
De Nederlandse asp’s zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. Het overgrote deel van de asp’s werkt aan nieuwe applicaties en wil nieuwe markten bedienen en nieuwe diensten aanbieden. De omzetten stijgen, er ontstaat een groot scala aan nieuwe applicaties.
Samen met het succes van adsl en de toekomstige mogelijkheden van mobiele internettoegang zal dit sterk bijdragen aan een verdere groei van de asp-markt, zo denken de aanbieders. De beschikbaarheid en kwaliteit van snelle datanetwerken zoals adsl en wifi nemen toe waardoor software door meerdere mensen en bedrijven en op meerdere locaties wordt gebruikt, zowel binnen als buiten en zowel op het werk als thuis.
Deze trend waarbij een product overal en eenvoudig beschikbaar is, wordt wel beschreven als 'software uit de kraan'. Behalve de kwaliteit en snelheid van netwerken neemt ook het gebruik van internet voor zakendoen en financiële transacties sterk toe. Zo doet de helft van de bedrijven al aan internetbankieren.