Nederlandse spammers versturen beduidend minder bulkzendingen sinds de invoering van de nieuwe telecomwet in mei. Hoge boetes van toezichthouder Opta en een zomerstilte houden de Nederlandse spam in toom.
Sinds mei is het aantal dagelijkse bulkzendingen van Nederlandse spammers teruggezakt van vier à vijf rondes naar twee per dag. Dit meldt Rejo Zenger, oprichter en bestuurslid van de stichting Spamvrij.nl, die ruim een jaar Nederlandse spam op de voet volgt. Zenger schrijft de daling toe aan de afschrikwekkende werking die uitgaat van telecomtoezichthouder Opta. Deze instantie kan sinds mei aan de hand van klachten van mailgebruikers Nederlandse spammers hoge boetes opleggen. Opta onderschrijft de daling. Spamvrij.nl en Opta wijzen de zomerstilte ook aan als oorzaak.
Meer spam
De buitenlandse stroom aan spamberichten blijft onveranderd hoog. Op dit moment krijgt 80 procent van de mail bij Nederlandse internetaanbieders het stempel spam opgedrukt. Alex Bik, werkzaam bij internetaanbieder BIT ziet juist steeds meer Nederlandstalige spam in zijn postbussen opduiken. Hij schrijft dit toe aan de filtersoftware, die niet goed met de Nederlandse taal om kan gaan. Het houdt wel bijna alle Engelstalige onzinberichten tegen.
Bik irriteert vooral het kunstmatige onderscheid in de nieuwe wet tussen zakelijke en privépostbussen. Zakelijke adressen zijn nog steeds vogelvrij, waardoor algemene adressen op sites die beginnen met info, support en postmaster praktisch onbruikbaar zijn. Hij zegt nog niets gemerkt te hebben van Opta’s nieuwe rol. Ook andere isp’s waaronder Xs4all zeggen dat Opta snel zijn tanden moet laten zien, wil het geloofwaardig blijven. De toezichthouder wil voor het einde van het jaar een paar grote Nederlandse spammers beboet hebben.< BR>