KPN ziet Opta opnieuw als sta-in-de-weg. Dit keer niet vanwege bescherming van bestaande diensten, maar omdat de toezichthouder door de trage implementatie van de nieuwe telecomwet de rem zet op innovatie.
De presentatie van de kwartaalcijfers van telecomconcern KPN bevatten steevast één vrolijke noot: de kritiek van de bestuursvoorzitter op telecomtoezichthouder Opta. Ook afgelopen maandag bij de presentatie van de cijfers over het tweede financiële kwartaal van 2004 haalde ceo Ad Scheepbouwer uit naar de telecomwaakhond. Hij verwacht dat Opta de introductie van bellen tegen een vaste prijs bij de invoering van bellen via het internet protocol voor consumenten zal dwarsbomen. Het telecomconcern wil dit product eind dit jaar op de markt brengen.
Daarnaast zou Opta de door KPN aangevraagde toegang tot de kabelnetwerken, bedoeld voor uitbreiding van de activiteiten met televisie, kunnen versnellen. Ook hier houdt Scheepbouwer rekening met een vertraging van een jaar, omdat Opta een jaar de tijd nodig heeft voor inventarisatie van de zeventien deelmarkten in de telecomsector waar het volgens de nieuwe telecomwet zeggenschap over heeft.
Verlaging omzet
Over de eind vorig jaar opgelegde verlaging van de tarieven voor het afwikkelen van mobiele telefoongesprekken sprak Scheepbouwer veel milder. Dat is opmerkelijk want het effect van deze maatregel op de omzet is aanzienlijk. Dit kwartaal zorgde verlaging van deze tarieven voor een daling van de inkomsten met 97 miljoen euro op een totale omzet van 2,9 miljard euro. Dat is een daling van de omzet van net iets minder dan 1 procent vergeleken met een jaar eerder. Deze terugval doet pijn omdat het concern alleen zijn nettowinst op peil kan houden door te opereren tegen lagere kosten. Bovendien heeft Opta voor december dit jaar een nieuwe verlaging van de afwikkeltarieven in de planning.
De vraag naar mobiele datakaarten voor toegang tot het bedrijfsnetwerk op afstand via gprs of umts valt tegen, meldde Scheepbouwer. Hij wijt deze tegenslag aan het economisch tij. Bedrijven moeten veel investeringen doen om hun medewerkers onderweg mobiele toegang tot bedrijfsapplicaties te verschaffen. Door het tegenzittende economisch tij stellen zij deze investeringen uit. Hij verwacht dat het nog wel een jaar kan duren voordat deze vraag echt aantrekt. Ook in de consumentenmarkt verwacht hij niet direct succes met umts. De vraag zal pas echt aantrekken als er voldoende umts-telefoontoestellen beschikbaar zijn. KPN introduceert volgende week umts in Duitsland. Consumenten kunnen op deze markt kiezen uit twee toestellen, een exemplaar van Sony Ericsson en een Nokia-toestel. In september volgt Nederland. < BR>