Ter afsluiting van de discussie over olap en bi met Jeroen Hovinga, marketing manager Proclarity, reageer ik op zijn laatste ingezonden stuk (‘Intelligente bi-keuze’, Computable, 7 mei 2004, p. 37). De stellingen dat “Coenen het niet begrijpt” en dat mijn reactie “alles zegt over de manier waarop Business Objects naar de wereld kijkt” deden mij toch even de wenkbrauwen fronsen.
Even de feiten. Business Objects is wereldwijd de grootste bi-leverancier (business intelligence) in zowel omzet als marktaandeel. We hebben wereldwijd de meeste klanten en de meeste medewerkers in ‘engineering’ en ‘services’. We zijn wereldwijd nummer 1 als het gaat om partnerschappen. Naast strategische allianties met onder meer SAP, Microsoft en Peoplesoft zijn er allianties met alle systeemintegrators en draait de bi-software ingebed in vrijwel elk bedrijf op basis van de meer dan vierhonderd oem-partnerschappen. We groeien harder dan de concurrentie en dat heeft ook in Nederland geresulteerd in de nummer 1-positie. Een opmerking dat wij niet begrijpen hoe de bi-wereld in elkaar zit vind ik daarom ietwat kortzichtig.
Hovinga ziet bi en olap als twee verbonden technologieën, maar bi is geen technologie. ‘Bedrijfsintelligentie’ is een proces en olap is een technologie die je kunt inzetten in dit proces. In mijn reactie op Hovinga’s eerste artikel gaf ik slechts aan dat volgens Business Objects de kracht van bi ligt in de combinatie van een olap- en een adhoc-omgeving, waardoor bedrijven met één systeem zowel olap als adhoc queries en analyses kunnen uitvoeren. Een dergelijke hybride analyse-omgeving is cruciaal in de hedendaagse informatie-analyse als je één versie van de waarheid wilt creëren.
Grenzen vervagen
Wat is de basis van ons succes? Voor een groot deel is dat het feit dat we de bi-wereld niet zo zwart-wit zien als sommige andere leveranciers. Wij pleiten voor één uniforme front-end oplossing, onafhankelijk van de gekozen databasetechnologieën, relationeel of multidimensionaal. Kortom, de wereld is niet alleen maar vierkant. Dat het heel lang heeft geduurd voordat men inzag dat de aarde rond was in plaats van plat sterkt ons in deze opvatting.
Ik moet Hovinga op één punt gelijk geven: het gebied van de traditionele rapportagetechnieken. Het klopt dat de oorsprong van Business Objects én van het onlangs door ons overgenomen Crystal Decisions in deze hoek ligt. Gelukkig maar, want volgens Gartner en IDC ligt de grootste informatiebehoefte op dit moment in de hoek van de traditionele rapportagetechnieken. De analisten zien dit als een sterk groeiende markt. Gebruikers willen gewoonweg hun dagelijkse informatiebehoefte kunnen vervullen met veelal eenvoudige rapportages aangevuld met adhoc vragen. Dat partijen als Microsoft dit strijdtoneel betreden heeft alles te maken met deze marktsituatie.
Overigens vervagen de grenzen tussen rolap, molap en holap steeds verder. De databaseleveranciers doen hun uiterste best om te komen tot hybride oplossingen, de eerdergenoemde combinatie van een olap en adhoc-omgeving, waardoor zowel olap als adhoc queries en analyses kunnen worden uitgevoerd. Denk aan Oracle met zijn Oracle 9i olap-oplossing, de voormalige Express-technologieën die naadloos in de relationele omgeving geïntegreerd zijn. Inmiddels is volgens Gartner en IDC in zo’n 30 procent van de gevallen olap onderdeel van de totale bi-oplossing.
Rationalisatie
Hovinga stelt dat Business Objects zijn klanten dwingt tot een kostbare combinatie van technologieën om gebruikers de gewenste functionaliteit te bieden. Integendeel, onze klanten zijn vrij in hun technologische keuze. Wij faciliteren deze keuzes; dat is juist de kracht van onze open bi-oplossing.
Vervolgens beweert Hovinga dat de bi-implementaties van Proclarity vaak niet meer hoeven te kosten aan licenties en onderhoud dan enkel de jaarlijkse onderhoudskosten van de traditionele bi-oplossingen van andere leveranciers. Ik heb de indruk dat hier appels met peren worden vergeleken. Niet voor niets vindt momenteel bij veel organisaties een rationalisatieslag plaats van bi-tools, waarbij één geïntegreerde bi-oplossing hoog op de agenda staat. Deze trend heeft alles te maken met de ervaringen van bedrijven met verschillende deeloplossingen van diverse bi-leveranciers, waarbij de totale eigendomskosten uiteindelijk vele malen hoger blijken te liggen. Ik nodig Hovinga uit om een van onze ‘Future of bi’-workshops bij te wonen om eens wat uitgebreider in te gaan op de toekomst van bi.< BR>
Discussie gesloten, red.
Jeroen Coenen, marketing manager Business Objects Nederland