De Blackberry heeft ervoor gezorgd dat de verkoop van pda's niet meer in een neerwaartse spiraal zit. Vooral het bedrijfsleven zorgt voor hernieuwde interesse.
De wereldwijde verkoop van handtoestellen (pda's) in het tweede kwartaal van 2004 bedroeg 2,75 miljoen eenheden, aldus onderzoeksbureau Gartner. Hiermee wordt een reeks van tien opeenvolgende kwartalen met een dalend aantal verkochte eenheden stopgezet. Het onderzoek van Gartner wijst op een stijging van 12 procent tegenover dezelfde periode in 2003.
Gartner merkt op dat de groei werd geholpen door de stijgende vraag naar Research in Motion (rim) BlackBerry toestellen: de verkoop steeg met maar liefst 289 procent in het tweede kwartaal van 2004.
Hewlett Packard verkocht 38,9 procent meer pda's in dit kwartaal, ook al betreft het vooral modellen die el een jaar op de markt zijn. Dit bewijst volgens de Gartner-analisten dat HP's Ipaq een sterke reputatie heeft opgebouwd binnen de grote bedrijven. HP boerde goed in Europa, vooral dank zij het succes van de gps-modules en de toenemende adoptie van Bluetooth.
“Het tweede kwartaal bevestigt de verschuiving van een voornamelijk consumentengerichte markt naar een markt waarin ruim een derde van alle pda's door bedrijven worden gekocht”, zegt Todd Kort, een Gartner-analist gespecialiseerd computerplatforms.
Wat de besturingssystemen betreft, blijft Palm OS de dans leiden, met een wereldwijd marktaandeel van 40 procent in het tweede kwartaal van 2004. Maar in het tweede kwartaal van 2003 bedroeg hun marktaandeel nog 51 procent.
Windows CE’s marktaandeel in het tweede kwartaal van 2004 bedroeg 36,6 procent, bijna evenveel als de 36,3 procent van het jaar voordien. Rim maakte de grootste sprong voorwaarts: van 5,3 procent in het tweede kwartaal van 2003 naar 18,6 procent in het voorbije kwartaal.