Id-software, bezig met de ontwikkeling van de volgende versie van schietspel Doom, voorkomt een patentzaak met Creativelabs door te beloven audio-software van hetzelfde lab in te bouwen.
“We hadden de schaduwsoftware kunnen vervangen door andere, maar daarmee treffen we alleen de gebruikers”, aldus oprichter en bekend computerspelontwikkelaar John Carmack. Zijn bedrijf gebruikt in Doom3 een algoritme voor het snel uitrekenen van schaduweffecten. Creative bleek daar sinds 1999 patent op te hebben.
Beide partijen wilden een dure claim en een ingewikkelde procedure voorkomen, zo meldt webzine The Inquirer. “We moesten een juridisch acceptabele manier vinden om Id toe te staan de software te gebruiken, zonder dat het als patentinbreuk werd gezien”, zo citeert de nieuwsdienst Creativelabs-marketeer Fracno De Bonis.
Doom3 wordt daarom nu voorzien van software van Creativelabs die de geluidsweergave moet verbeteren. Totnogtoe wilde Id die audiosoftware niet toepassen, omdat onze techniek niet op alle geluidskaarten werkt.”
De Bonis ontkent dat zijn bedrijf Id onder druk heeft gezet. “Hadden we geld verlangd, of had Id de software vervangen, in beide gevallen waren wij in de media zwartgemaakt. Maar de klanten van Id zijn ook klanten van ons.”