Emexus mikt op verdere expansie in het buitenland. Eerder dit jaar werden daartoe al de eerste stappen gezet in Maleisië waar Emexus een regionaal kantoor opende. Sindsdien is het bedrijf ook actief geworden in Singapore en Australië. De helft van de omzet komt inmiddels uit Azië. De expansie gaat er dan ook door. Binnenkort volgen Thailand en China. “We hebben daar te maken met een explosieve groei,” zegt Frans van Hulle van Emexus. Hoe hoog de omzet van Emexus is, wil van Hulle niet vertellen.
Andere continenten, buiten Europa en Azië, moeten wat Emexus betreft snel volgen. Van Hulle, die verantwoordelijk is voor business development bij Emexus, denkt aan verdere expansie in Noord- en Zuid-Amerika. In Amerika zijn inmiddels drie klanten gevonden en ook in Canada is Emexus tegenwoordig actief.
“We streven ernaar binnen een jaar ook een verkoopkantoor te openen in Amerika. Die markt is nog lang niet zo volwassen als de Europese. In Amerika hebben we laatst een marketingcampagne gedaan. Verder zijn we er onlangs begonnen met het aanbieden van ringtones. Van Zuid-Amerika verwachten we verder ook het nodige.”
Emexus is gespecialiseerd in mobiele telecomdiensten. Het biedt onder meer sms-diensten aan op de zakelijke markt. Daarnaast biedt het ook diverse mobiele applicaties aan die gebaseerd zijn op onder meer mms en gprs. Het zegt inmiddels 150 klanten te hebben in 12 landen in Europa en Azië.
Emexus moet het volgens van Hulle op zakelijk gebied vooral hebben van 'applicatie-fees' (betalen voor het gebruik van het mobiele platform dat Emexus heeft gebouwd), 'hosting fees' en transacties (opbrengsten uit sms-verkeer). Volgens Van Hulle is de Nederlandse markt inmiddels volwassen. Hij denkt niet dat er nog veel volume (sms verkeer) bijkomt (ter illustratie: vorig jaar werden er in Nederland 160 miljoen SMS berichten verstuurd) , wel ziet hij een teoenemende vraag naar mobiele diensten in de zakelijke markt. Dat is de reden geweest dat Emexus over de landsgrenzen is gaan kijken. Europa afschrijven doet hij voorlopig echter niet. “Hoewel voor ons in de Europese markt niet de grootste groei zit, zien wij dus wel een behoorlijke toename in de vraag naar pan-Europese mobiele applicaties en diensten,” zegt van Hulle.
Omdat er op de Nederlandse markt een bepaalde verzadiging dreigt op het gebied van bijvoorbeeld sms-verkeer, kijkt Van Hulle ook naar andere activiteiten. Een van die dingen is mobile gaming. Van Hulle geeft aan dat de mobile games markt eind 2005 qua omzet net zo groot is als de sms-markt. “De mogelijkheden liggen met name in het ‘live’ kunnen spelen van spelletjes op de mobiel tegen elkaar, multiplayer gaming is een kwestie van tijd,” zo stelt Van Hulle vast.
Een andere activiteit waar Van Hulle naar kijkt is mobile ticketing in combinatie met mobile couponing. De officiele lancering van het mobile ticketing-concept volgt waarschijnlijk in september. Volgens Van Hulle moet bij mobile ticketing bijvoorbeeld worden gedacht aan ticketing als toegangscontrole. In eerste instantie ziet hij echter meer toepassingen ontstaan binnen de marketing en retail met couponing. Toch zal ook dat nog moeilijk zijn. “Zo'n 80 procent van de devices kan momenteel het ontvangen van een 2-dimensionale barcode op een mobiel toestel aan. 20 procent dus nog niet. Verder zijn de barcode -laserscanners nog vrij duur en is de impact van de implementatie van een dergelijke techniek vrij hoog,” besluit Van Hulle.