In een mail naar alle medewerkers waarschuwt ceo Steve Ballmer dat het bedrijf in het volgende fiscale jaar een miljard zal moeten besparen, vooral in de marketingafdeling.
Door beter gecoördineerde marketingacties moet Microsoft al honderden miljoenen dollar kunnen besparen, meent Steve Ballmer. De besparingsdrift is er gekomen na de vaststelling dat de voorbije jaren de onkosten sneller stegen dan de omzet.
Ook voor de werknemersvergoedingen heeft de nieuwe zuinigheid gevolgen: Microsoft wil de extra voordelen niet wegnemen, maar wel rationaliseren: zo wordt bijvoorbeeld de bedrijfskorting voor bepaalde aankopen gereduceerd, en is het aantal vakantiedagen voor nieuwe werknemers minder dan voor het bestaande personeel. Microsoft benadrukt dat dit geen impact heeft op de normale loonstrategie van het bedrijf: goed presterende werknemers zullen nog steeds beloond worden voor hun inzet.
Volgens sommige bronnen zouden deze maatregelen zeker de volgende drie jaren worden doorgevoerd. Wat dit voor de Europese medewerkers gaat betekenen is vooralsnog niet duidelijk.