Begin deze maand is de pilot afgerond met de Landelijk Raadpleegbare Deelverzameling (LRD). Over het algemeen waren de deelnemers aan de proef tevreden met de resultaten en de werking van de dienst. De LRD is ontwikkeld als tijdelijke voorziening in het kader van de Modernisering van de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA).
Doelstelling van de pilot LRD was om met een beperkt aantal deelnemers te bezien of de LRD in de dagelijkse praktijk naar behoren functioneerde. Uit de evaluatie blijkt dat de pilot-deelnemers tevreden zijn over de wijze waarop de aansluiting op de LRD kan worden gerealiseerd en over de mogelijkheden die het biedt.
Begin november 2003 zijn de tien (proef)deelnemers, te weten Centra voor Werk en Inkomen CWI, Politie, Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (Sila), Kadaster, Informatie Beheer Groep IBG, Haagsche Tramweg Maatschappij HTM, Gemeente Eindhoven, Gemeente Zwolle, Gemeente Apeldoorn en de Gemeente Rotterdam, in eerste instantie aangesloten op de LRD-testomgeving met dummy persoonsgegevens. Nadat in samenspraak met de pilot-deelnemers begin 2004 aanvullende activiteiten zijn uitgevoerd, waaronder het uitvoeren van een tweetal stresstesten, zijn de pilot-deelnemers vanaf 1 april aangesloten op de LRD-productieomgeving. Daarin is van alle in de GBA ingeschrevenen een actuele set van gegevens opgenomen. Sinds dien wordt de LRD door alle pilot-deelnemers intensief bevraagd.
In samenspraak met de pilot-deelnemers is een evaluatie uitgevoerd naar de aansluiting op de LRD en het gebruik ervan in de praktijk. Daaruit blijkt dat pilot-deelnemers tevreden zijn over de wijze waarop de aansluiting op de LRD kan worden gerealiseerd. De technische aansluiting is niet eenvoudig en vraagt de nodige tijd en capaciteit, maar dat is in beginsel eenmalig. Als de aansluiting op de LRD eenmaal goed is ingericht, levert de bevraging geen problemen meer op.
Verder zijn de pilot-deelnemers tevreden met de mogelijkheden die de LRD biedt. Als grote voordelen worden genoemd: de online beschikbaarheid, de 'vindbaarheid' van personen en de zoekmogelijkheden met een groot slagingspercentage. De LRD levert de functionaliteit en performance, zoals beoogd en verwacht. Deelnemers krijgen steeds meer inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van de LRD. De deelnemers geven aan ze met de LRD in staat te zijn geweest een aantal hardnekkige uitzoekgevallen, waarmee al een tijd werd geworsteld, op te lossen.
De pilot is door de meeste deelnemers gebruikt om te proberen wat er mogelijk is met de LRD binnen de eigen organisatie en hoe het daarop reageert. Binnen die organisaties moet nog worden bepaald waar, wanneer en hoe de LRD in de toekomst optimaal kan worden ingezet. Bij twee kantoren van CWI is de LRD echter ook ingezet in de front office en geïntegreerd in de werkprocessen en systemen. Dat levert direct een aanzienlijke besparing op in tijd, capaciteit en kosten.
Vanaf 1 juli 2004 is een periode van twee maanden ingepland om de resultaten van de pilot te verwerken en de eventueel noodzakelijke verbeteringen in het systeem en/of in de beheersomgeving van de LRD en BPR (Basis Persoons Registratie) door te voeren. Daarbij zal een aantal aanvullende stresstesten worden uitgevoerd, zodat extra zekerheid kan worden verkregen over de (technische) stabiliteit van de LRD. Op 1 september 2004 zal op basis daarvan een beslissing worden genomen over de verdere landelijke opschaling van het gebruik van de LRD, ofwel de uitbreiding van het aantal aangesloten afnemers, plaatsvinden.