Uit onderzoek van Accenture en Giarte Media Group blijkt dat bij een meerderheid van het Nederlandse bedrijfsleven uitbesteding van bedrijfsprocessen onderdeel is van de toekomststrategie.
Tegelijkertijd is minder dan 10 procent van mening dat de markt voor business proces outsourcing (bpo) al een volwassen stadium heeft bereikt. Hoewel de toekomst er positief uitziet, is het in Nederland nog nauwelijks de hypestatus ontgroeid.
Het uitbesteden van bedrijfsprocessen zoals financiën, personeelszaken en inkoop, heeft de afgelopen jaren in met name de Verenigde Staten en Groot Brittannië een snelle vlucht genomen. In Nederland staat een ruime meerderheid van het bedrijfsleven er wel degelijk voor open, maar het fenomeen wordt met ‘Hollandse nuchterheid’ bekeken. Uitbesteding van it-infrastructuur gebeurt al wel op grote schaal.
“Vooral organisaties die hun kerntaken expliciet hebben geformuleerd en deze succesvol vertalen naar organisatorische veranderingen, kiezen vaak voor uitbesteding van bedrijfsprocessen”, zegt Ernst-Jan Bergman, partner communications & high tech bij Accenture. “Vervolgens stuit men echter op een nog onvolwassen markt van aanbieders. Er zijn veel leveranciers die pretenderen bpo-services te leveren, er zijn er echter maar weinig met echt relevante ervaring en diepgaande kennis van de betreffende bedrijfsprocessen.”
De belangrijkste redenen voor uitbesteding van bedrijfsprocessen zijn de verwachte kostenbesparingen (64 procent) en de mogelijkheid zich beter op de kerntaken te richten (56 procent). Als derde reden wordt flexibiliteit in afname van diensten opgevoerd (48 procent).
Ondanks de goede toekomstverwachtingen staat bpo in Nederland nog in de kinderschoenen. Verreweg het belangrijkste obstakel voor bpo is de bedrijfscultuur. Dit wordt door 68 procent van de respondenten als een mogelijke faalfactor opgevoerd.
Op het moment besteedt 80 procent van de ondervraagde bedrijven alleen nog uit op het niveau van it-infrastructuur en applicaties (ontwikkeling, beheer, onderhoud). Eveneens ruim 80 procent heeft ‘de nodige tot veel moeite’ om een externe leverancier de verantwoordelijkheid over een totaal bedrijfsproces te geven. De belangrijkste verklaring hiervoor is dat er nog te weinig vertrouwen is in de kennis die it-leveranciers hebben over deze processen. Toch zal bpo de status van hype uiteindelijk ontgroeien: “Het kent ontegenzeggelijk groeiende toepassingsmogelijkheden en heeft een groeiend appeal”, aldus Marco Gianotten, managing director van Giarte. “Van een stormachtig snelle ontwikkeling, zoals veel onderzoeken voorspellen, zal vooralsnog echter geen sprake zijn.”
Voor het onderzoek zijn 130 bedrijven uit de top-500 bedrijven in Nederland benaderd. In alle gevallen ging het om respondenten op hoger management niveau.