Wie internet-bankiert bij de Rabobank, kan vanaf 2005 digitaal acceptgiro's en facturen ontvangen, bekijken en betalen. TPG Post en Rabobank zijn daarvoor een strategische samenwerking aangegaan door het internetbankier-pakket van Rabo te koppelen aan Privver, de digitale brievenbus van TPG.
Door de digitale brievenbus (Privver) van TPG Post te koppelen aan het internetbankier-pakket van Rabobank ontstaat volgens beiden partijen een simpel proces. De consument ontvangt een digitale acceptgiro binnen Rabo Internetbankieren, alle betaalgegevens inclusief de gewenste datum van betaling worden klaargezet en het enige wat de consument daarna nog hoeft te doen is alleen nog maar bevestigen.
Het betaalgemak voor klanten wordt met de digitale brievenbus volgens Rabobank vergroot. Met één muisklik wordt de betreffende acceptgiro of factuur betaald. Internetbankieren wordt hierdoor eenvoudiger en sneller, aldus de bank. Nu ontvangt de consument nog via de post facturen op papier met een aangehechte acceptgiro. Deze acceptgiro’s worden op dit moment nog door gebruikers van internetbankieren handmatig overgetikt. Ook kan gemakkelijk met een link in de acceptgiro worden doorgeklikt naar de factuurspecificatie die bij TPG Post staat.
Daarnaast wordt het administratieproces efficiënter doordat de foutkans van verkeerd overtypen wordt verminderd. De nieuwe vorm van betalen is volgens beide partijen met name geschikt voor regelmatig terugkerende acceptgiro’s en facturen van telefoon- en energiemaatschappijen, postorderbedrijven, gemeenten en belastingen. Ook facturen waar de klanten middels een automatische incasso de betaling al hebben geregeld kunnen langs deze digitale weg worden verstuurd.
“Bijna 2 miljoen Rabobankklanten regelen hun bankzaken via internet. Om onze klanten optimaal te blijven bedienen moeten we constant inspelen op nieuwe toepassingen die ze extra service en gemak leveren”, alsdus Jac Verhaegen, lid van de raad van bestuur van Rabobank Nederland. “TPG Post heeft bewezen ook via het digitale kanaal een betrouwbare partner te zijn voor het distribueren van post. Door onze kennis en ervaring te bundelen met die van TPG bieden wij ondernemers en consumenten nog meer gemak.”
Harry Koorstra, lid van de Raad van Bestuur van TPG en verantwoordelijk voor de postactiviteiten: “Deze samenwerking is belangrijk voor TPG Post. Wij zijn het meest efficiënte postbedrijf van Europa en hechten veel waarde aan innovaties die inspelen op behoeften van bedrijven en consumenten. Ik ben dan ook blij dat Rabobank samen met ons de digitale brievenbus aan haar klanten gaat aanbieden.”