Nu onze goederenproductie grotendeels is uitbesteed naar lagelonenlanden en onze werkloze schoenmakers, textielwevers, scheepsbouwers etc. een herscholing hebben gekregen, zoekt het Nederlandse bedrijfsleven naar mogelijkheden om de it te ‘outsourcen’. In India en Oost-Europa kunnen ze dat immers véél goedkoper… Volgens it-outsourcingspecialist Jacob Larson is dit erg kortzichtig.
Het uitbesteden van werk naar lagelonenlanden is geen nieuw fenomeen. We zagen dit al gebeuren met de meeste productielijnen. De redenen die hiervoor worden aangedragen, zijn altijd hetzelfde: kostenbeheersing of -reductie, concurrentie, kwaliteit, globalisering, ‘economy of scale’. Voor de productie van goederen geldt dat de klant de kwaliteit van het product relatief eenvoudig kan inspecteren. Na meer dan twintig jaar ervaring in het uitbesteden van productie, is Nederland nu rijp voor de volgende stap: het uitbesteden van informatietechnologie.
De kwaliteit van it is aanzienlijk moeilijker te controleren dan de kwaliteit van fysieke producten. Veel van de kwaliteit zit namelijk verstopt in codes en procedures. Bedrijven die dan ook bij voorbaat zeggen dat de belangrijkste reden om hun it uit te besteden de kwaliteit van de buitenlandse it is, bedoelen eigenlijk: ‘we betalen aanzienlijk minder en op het eerste gezicht werkt het precies hetzelfde’. Een beetje zoals de opkomst van de Japanse auto-industrie in het begin van de jaren zeventig. Het rijdt en het is veel goedkoper. Aan het einde van het liedje vindt namelijk elke manager dat it iets is waar hij of zij eigenlijk niet voor zou hoeven betalen – de ‘het-jochie-van-de-buren-kan-het-ook’-mentaliteit.
Dat voor degelijk werk echter jaren van studie nodig zijn, wordt verwaarloosd. Voor ervaring geeft men geen cent. Anders zou men de it niet uitbesteden naar een onzichtbare derde. Want let wel: de persoon die voor u werkt bij de ‘outsourcer’ in het verre land heeft alle certificaten, heeft alles geleerd en werkt alleen voor u en u betaalt maar een tiende van de kosten… yeah right!
Verouderd
De realiteit is dat het bedrijf een handvol mensen in dienst heeft die de papieren hebben, rechtstreeks van de universiteit (‘dus hun kennis is up-to-date’). Men heeft geen ervaring met uw systemen, die inmiddels tien of meer jaar oud zijn en waarin evenveel jaren kennis is geïnvesteerd. Toch zal binnen een uur de conclusie zijn: uw spullen zijn verouderd (lees: ‘ik kan hier niet mee overweg, want dit heb ik op school niet geleerd’), maar wij kunnen het voor u overzetten naar iets waarvan wij wat weten en wat dus up-to-date is! En u krijgt het goedkoper dan wanneer u het in eigen huis zou doen. Ondertussen recruteren deze bedrijven schoolverlaters zonder enige ervaring om voor u de code in te kloppen. Dit alles onder het mom van ‘werkervaringsprojecten’.
Maar wie zijn de winnaars? In de eerste plaats zijn dat de managers, die hun bonus krijgen aan het einde van het jaar vanwege enorme kostenbesparingen. Jammer dat dezelfde managers er vervolgens vandoor gaan, want ook zij weten dat dit kortetermijnbusiness is en dat dezelfde manager in de toekomst een dergelijke bonus niet meer zal ontvangen.
Verder de ‘outsourcers’. Zij zien hun bedrijven enorm groeien in de volgende jaren. Totdat uiteindelijk de zeepbel wordt doorgeprikt…
Verliezers zijn er ook: de Nederlandse economie (meer dure werkelozen), de studenten (geen instapbanen meer), de 40-plussers (te duur), de universiteiten (wie gaat nog jaren studeren voor een ww-uitkering) en uiteindelijk de bedrijven, wanneer men erachter komt dat goedkoop wederom duurkoop blijkt te zijn. Hopelijk is het dan nog niet te laat!< BR>
Jacob Larson, It-outsourcingspecialist