“De markt voor crm-producten trekt weer aan. Met name vanuit de middelgrote ondernemingen neemt de vraag naar crm toe. Dat is bemoedigend, want dat is juist de groep die het langst zijn hand op de knip heeft gehouden.” Dat zegt Karel Kinders, de baas van Siebel in de Benelux.
“Het is nog te vroeg om te juichen, maar we zien de markt wel mondjesmaat aantrekken.” Siebel vist voor een deel uit dezelfde vijver als het op dit moment zeer succesvolle Salesforce.com.
De tijd dat iedereen koste wat kost een crm-pakket wilde hebben, komt niet meer terug, zo verwacht de directeur van Siebel Nederland. Wel is het volgens Kinders zo dat een grote groep Nederlandse multinationals op dit moment bezig is met een aantal belangrijke crm-projecten. Wat voor projecten dat zijn, wil Kinders niet kwijt, maar wel dat Siebel bij een aantal van die projecten betrokken is. Het is ook niet de groep bedrijven waar Kinders het direct van moet hebben. Daar heeft hij zijn installed base namelijk al (vooral bij banken en verzekeraars).
De strategie van Siebel is gericht op “crm for everyone”. Het wil met name de middelgrote en de kleine bedrijven gaan bedienen. Daar valt voor Siebel namelijk de meeste groei te behalen. Voor de grote bedrijven heeft Siebel het zogeheten Enterprise-product. Dat is een relatief duur product, maar volgens Kinders krijg je er wel “the works” voor. Dat product is met name bedoeld voor grote financiele instellingen (banken en verzekeraars, redactie). Verder is er een midmarket-product. Dat is bedoeld voor middelgrote bedrijven. “Zij krijgen als het ware een uitgeklede versie van Enterprise, maar daarvoor betalen ze ook een stuk minder”.