Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Een pinguïn met een bierpul? Wat kosten bedrijfsapplicaties echt? Wordt het nog wat met Plaxo?
Een pinguïn met een bierpul?
… München kiest voor Linux! Voor het eerst heeft een grote westerse stad besloten zijn bureaucomputers te migreren naar Linux. München gaat Windows en Office verwijderen van zijn 14.000 bureaucomputers. De betekenis hiervan kan niet snel worden overschat. Het vergroot de kans op een doorbraak van de open source desktop. Microsoft heeft dan ook het uiterste gedaan de gemeente te beïnvloeden, maar zelfs forse kortingen mochten niet baten. Uiteindelijk ging het, nadat IBM en Novell/Suse de stad hadden overtuigd van de haalbaarheid, om een ideologische keuze. Overheden willen zich niet aan één leverancier ophangen. Zonder risico’s is het project niet, maar de gemeente ongetwijfeld mede zijn licht opgestoken bij de plaatselijke verzekeraar LVM. Daar werden rond de 7000 werkplekken naar Linux overgezet.
Dat is overigens geen simpele klus. De documentconversie naar Open Office verloopt niet vlekkeloos; bovendien moet een grote organisatie duizenden Office-macro’s herschrijven.
Veel overheden onderzoeken de open source-route. Dat levert in ieder geval kortingen bij Microsoft op, wat ongetwijfeld vaak het uitgangspunt was. Ook de Franse overheid zet hofleverancier Microsoft flink onder druk. Frankrijk staat op het punt de komende drie jaar 360 miljoen uit te geven aan Office-licenties. De Franse overheid meent dat het ook wel voor de helft kan. Interessante tijden.
Wat kosten bedrijfsapplicaties echt?
… minder dan de helft. De Oracle/Peoplesoft-soap is nog altijd niet afgelopen. Momenteel vindt er een hoorzitting plaats waarin de Amerikaanse overheid wil aantonen dat de overname van Peoplesoft door Oracle de marktwerking verstoort. Dat leidt wekelijks tot smeuïge details. Eerder kwam al de vrijage tussen SAP en Microsoft op tafel; deze week werd de ‘hitlist’ van Oracle doorgenomen. Op een lijstje overnamekandidaten stond Siebel direct na Peoplesoft. Ook J.D. Edwards (later overgenomen door Peoplesoft), Lawson Software en zelfs BEA stonden op het lijstje. “Op een avond kwam Tom Siebel bij me thuis en bood me zijn bedrijf te koop aan,” meldde Ellison met zijn gebruikelijke aplomb. Alsof hij niet de zoekende partij is!
Deze week werd duidelijk dat de markt op dit moment wel goed functioneert. Peoplesoft en Oracle blijken enorme kortingen te geven om klanten van elkaar af te troggelen. Gebruikers die met minder dan 50 procent korting zijn overgestapt, moeten zich met terugwerkende kracht een loser voelen. De conclusie moet zijn dat de markt van bedrijfsapplicaties nu in ieder geval zeer competitief is. Blijft de vraag hoe de bedrijven nog geld verdienen. Of zijn die marges zo hoog?
Uit de laatste kwartaalcijfers blijkt overigens hoe belangrijk acquisities in deze sector voor Oracle zijn. Zijn aandeel in de markt van geïntegreerde bedrijfsapplicaties, toch een speerpunt van het bedrijf, loopt terug. Terwijl de totaalomzet van Oracle met bijna 9 procent toenam, liep de omzet in bedrijfsapplicaties met 6 procent terug. En dat terwijl de concurrenten doorgroeien.
Wordt het nog wat met Plaxo?
… het duurt wel een beetje lang. Een briljant idee, miljoenen gebruikers en de steun van dezelfde investeerders als Google. Dat klinkt als een recept voor succes. Maar Plaxo moet zich zakelijk nog steeds bewijzen, zoekt al te lang naar een nieuwe topman en heeft een imagoprobleem. Het is vóór alles nog steeds onduidelijk hoe het bedrijf geld gaat verdienen. Plaxo heeft dezelfde ‘peer-to-peer’ achtergrond als Skype. Sean Parker, medeoprichter van Napster, kwam in 2002 met p2p-software om Outlook-adressenbestanden up-to-date te houden. Synchronisatie vindt plaats via het Plaxo-netwerk. Wie verhuist, kan met één druk op de knop zijn gewijzigde gegevens inbrengen in de adressenbestanden van zijn relaties die zijn aangesloten op het Plaxo-netwerk. Er is nog één klein probleem: bijna niemand betaalt voor deze service. Daardoor loert toch steeds het gevaar dat persoonlijke gegevens voor marketingdoeleinden worden gebruikt. Eerst het netwerk en de gebruikers, later het geld. Dat klinkt als dotcom-business. En we weten inmiddels: dotcom-business is no business.< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.