Een hechtere band tussen bedrijfsvoering en it-afdelingen is nodig om te overleven in het steeds veranderende ondernemerslandschap, concludeert adviesbureau AT Kearney. Deze kritieke omslag wordt niet ineens verwacht; de verschuiving van informatietechnologie als ondersteunend onderdeel naar een primaire rol in de bedrijfsvoering is reeds ingezet.
|
Bedrijven die hun technologie effectief benutten zullen een voorsprong krijgen op ondernemingen die dit niet doen. Uit onderzoek van het adviesbureau blijkt dat 91 procent van de ondervraagden zegt dat it de bedrijfsstrategie en concurrentie mogelijk maakt. Toch is maar bij eenderde de it volledig geïntegreerd met de bedrijfsdoelen.
Geen toegang
Daarnaast blijkt ook dat it-managers en cio’s weinig tot geen toegang hebben tot de directiekamer. De cio wordt nauwelijks betrokken bij de planning van de strategie van een bedrijf. Daar ligt volgens AT Kearney het grootste probleem.
Burgers geeft een voorbeeld: “Ik ben mijn loopbaan ooit bij Shell begonnen, maar naar vier jaar ben ik daar weggegaan, omdat ik zag dat de rol van informatiemanager redelijk laag in de organisatie zat. Mijn hoogste baas betekende in zijn functie binnen het bedrijf dus helemaal niets. Dat is nu aan het veranderen. De cio krijgt meer aanzien. Mensen gaan begrijpen hoe technologie werkt en daarmee wordt het een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering.”
Volgens het adviesbureau zou de ‘chief information officer’ in organisatiemodellen naast de businessunit-managers moeten komen te staan. Hij moet direct aan de ceo rapporteren en actief kunnen deelnemen aan het proces van planning en strategie. Dit betekent dat de cio ook verantwoordelijk kan worden gehouden voor de resultaten van het bedrijf en dat bedrijfsmanagers verantwoording moeten nemen voor resultaten van it.
Niet alleen de rol van de cio verandert, aldus AT Kearney, maar ook de persoon zelf. Het moet een manager zijn met kennis van technologie, maar geen techneut. Burgers: “De programmeurs die bedrijven in de jaren zeventig hebben aangenomen, waren eind jaren tachtig doorgegroeid naar it-manager. Zij hadden weinig relevante bedrijfservaring en geen managementvaardigheden. Hun manager wist vaak helemaal niets van technologie. Dat stadium ligt nu achter ons.”< BR>