Het zou aardig zijn om een waarzegger eens kaarten te laten leggen voor de gemiddelde cio. Waar staat de cio over tien jaar? Wat is zijn rol? Bestaat hij dan nog wel? De meningen zijn verdeeld.
Nicholas Carr, essayist en schrijver van het zojuist verschenen boek ‘Does IT matter’, vindt de discussie die over de rol van cio wordt gevoerd, verkeerd. De rol van ‘chief information officer’ is in iedere onderneming anders en dat zal volgens hem zo blijven. De kaarten die Carr voor de cio legt, zijn niet rooskleurig. Hij denkt dat de meeste taken van een informatiemanager in de toekomst worden ondergebracht bij andere functies en voorziet daarmee het uitsterven van de cio.
Adviesbureau AT Kearney wil niet zover gaan, maar ziet ook dat er een verandering gaande is. Het grootste struikelblok is volgens het bureau dat de cio in veel bedrijven nog steeds als een kind wordt behandeld. Pas wanneer zich zaken voordoen die belangrijke gevolgen kunnen hebben voor het bedrijf, wordt een it-manager toegelaten in de directiekamer. Ten tijde van het millenniumprobleem, de opkomst van internet en de invoering van de euro was de cio de grootste vriend van de directie, die hem na gedane zaken zonder pardon de directiekamer weer uitkieperde. Dat moet veranderen, vindt Kearney. De cio moet deel uitmaken van het proces van planning en bedrijfsstrategie. En niet alleen op cruciale momenten. Hij moet zich op hetzelfde niveau gaan begeven als de directie. Dat betekent dat hij zich ook in dezelfde kringen moet gaan bewegen. Dus dezelfde feestjes aflopen en met dezelfde kennissen omgaan.
De tijd zal leren hoe het de cio vergaat, met een sigaar op een directiefeestje, of als uitgestorven ras.< BR>