Het Amerikaanse Salesforce.com heeft met zijn beursgang gisteren 110 miljoen dollar nieuw kapitaal aangetrokken. De vraag naar het aandeel bleek groot, op de eerste handelsdag steeg de koers met 56 procent.
Salesforce.com is actief op de markt voor crm. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om op asp-basis (application service provider) gebruik te maken van crm-software. Dit houdt in dat klanten via internet of andere netwerken toegang hebben tot de software van Salesforce.com, ze betalen vervolgens alleen voor het ‘verbruik’. De methode is goedkoper dan het werken met licenties, claimen de voorstanders van het asp-model, bovendien ontdoen bedrijven zich hiermee van de zorg over systemen.
In december vorig jaar maakte Salesforce.com al bekend dat het een beursnotering wilde. Het duurde echter geruime tijd voordat deze er ook daadwerkelijk kwam. Het bedrijf verbaasde nog wel vriend en vijand met de keuze van het symbool voor de beursnotering, dat werd CRM. Na deze goede publiciteitsstunt volgden echter strubbelingen. Zo droeg de toezichthouder op de beurs SEC Salesforce.com op om de boekhouding te stroomlijnen rond verkoop-commissies. Vorige maand volgde een uitglijder van ceo Marc Benioff, die in een interview met de New York Times informatie gaf die tijdens een periode voorafgaand aan een beursnotering niet naar buiten gebracht mag worden.
Gisteren werd de na Google meest geanticipeerde beursgang in de techsector toch realiteit. De introductiekoers lag maar liefst 29 procent hoger dan aanvankelijk door Salesforce.com was aangegeven. In april werd nog uitgegaan van een introductiekoers tussen de 7,50 en 8,50 dollar, maar in de afgelopen week is dit tweemaal naar boven bijgesteld. Tot een introductiekoers van uiteindelijk elf dollar. Op de eerste handelsdag steeg de waarde van het aandeel met ruim 56 procent tot 17,20 dollar.
Salesforce.com bracht 10 procent van de aandelen naar de beurs. Daarmee komt de waardering voor het totale bedrijf op 1,1 miljard dollar.