Uit een onderzoek dat Independenttool onlangs heeft uitgevoerd onder alle service management softwareleveranciers is onder andere gebleken dat deze leveranciers zich met name concentreren op grote ondernemingen.
Independenttool heeft een onderzoek uitgevoerd onder alle leveranciers van service management/helpdesk tooling. Het onderzoek is uitgevoerd om inzicht te krijgen hoe de verschillende leveranciers zich positioneren in de huidige markt en welke partijen als concurrent worden gezien. Aan dit onderzoek heeft 80 procent van alle aanbieders in de Benelux meegewerkt. De resultaten zijn getoetst aan de ervaringen die Independenttool heeft met de markt van service management tooling.
Er is de leveranciers gevraagd welke partij als belangrijkste concurrent wordt gezien en welke andere leveranciers zij vaak tegenkomen op de shortlist. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat bijna de helft van de leveranciers BMC met Remedy en HP Service Desk als een directe zo niet grootste concurrent zien. Uit de resultaten van de vraag wie men vaak tegenkomt op de shortlist is gebleken dat Axios Systems met Assyst, HP Service Desk en Mansystems met Expertdesk in de top drie staan.
Uit de resultaten van de vragen voor hoeveel gebruikers de tool geschikt is, binnen welke groep bedrijven de meeste contacten bestaan en op welke branche de meeste marketing inspanningen worden verricht, komt naar voren dat de meerderheid (65 procent) van de leveranciers de focus heeft liggen op gebruikersgroepen van meer dan honderd gebruikers. Zo blijkt ook dat 69 procent van de leveranciers contacten heeft binnen bedrijven met meer dan 250 medewerkers. Het klein bedrijf wordt door de deelnemende leveranciers als minder interessant beschouwd. Marketing inspanningen van de deelnemende leveranciers concentreren zich voornamelijk op traditionele markten als overheid en zakelijke dienstverlening.
De leveranciers is gevraagd in welke aspecten hun tool zich onderscheidt ten opzichte van de tools van hun concurrenten. Flexibiliteit, aanpasbaarheid en functionaliteit zijn antwoorden die bijna alle leveranciers noemde. Hier blijkt dus uit dat de gegeven ‘USP’ geen echte ‘USP’ is.
Met dit onderzoek is Independenttool gestart om op deze manier regelmatig de markt van service management software leveranciers inzichtelijk te houden. Binnenkort zal Independenttool ook een soortgelijk onderzoek doen onder de software leveranciers op gebied van facility management, infrastructure management en desktop management.