Nieuwe technologie om invloed van IT op bedrijfsvoering te doorgronden.
HP lanceert nieuwe managementsoftware en oplossingen, waarmee Chief Information Officers (CIO’s) de zakelijke impact van hun IT-operaties kunnen meten. Door deze dynamische koppeling van bedrijfsvoering en IT wordt real-time management van de onderneming, de onderliggende applicaties en IT-infrastructuur mogelijk. De oplossingen zijn gekoppeld aan nieuwe services voor partners, die de ontwikkeling van gecertificeerde, op standaarden gebaseerde oplossingen voor het HP OpenView managementplatform zullen versnellen.
HP heeft hiermee een klantgericht portfolio gecreëerd, dat zich richt op Business Management, IT Service Management, Application Management en Infrastructure Management. De oplossingen zijn ontworpen om CIO’s bij te staan in hun streven om de complexiteit, kosten en tijd die gemoeid zijn met het beheren van heterogene IT-omgevingen te minimaliseren, en hen tegelijkertijd de zakelijke effecten te laten begrijpen die hun IT-systemen op de bedrijfsvoering zelf uitoefenen.
De huidige aankondigingen omvatten twee nieuwe technologieën, die real-time IT-management gebaseerd op zakelijke prioriteiten mogelijk maken:
* HP OpenView Business Process Insight is de eerste software in de markt die de status van zakelijke processen bewaakt en de invloed van IT in zakelijke termen uitdrukt.
* HP OpenView Route Analytics Management System is de eerste software die in real-time netwerkgedrag analyseert zonder voortdurend metingen te hoeven verrichten, waardoor fouten tot tachtig procent sneller kunnen worden geïdentificeerd en hersteld.
‘CIO’s hebben een handvat nodig om IT als een bedrijfsonderdeel te runnen,’ zegt Todd DeLaughter, vice-president en algemeen manager van Management Software Organisation van HP. ‘We hebben ons HP OpenView-portfolio vernieuwd om CIO’s dat handvat te bieden. Vanaf nu kunnen zij in real-time beslissen op basis van kerngegevens, waardoor de zakelijke prestaties – dus niet alleen maar de IT-prestaties – kunnen worden verbeterd. Waar het om gaat is dat de automatisering en het inzicht dat managementsoftware biedt noodzakelijk is voor een dynamische koppeling tussen zakelijke veranderingen en de IT-infrastructuur. Het is onze uitdrukkelijke bedoeling om de HP OpenView-software en bijbehorende oplossingen als “killer-app” voor de moderne CIO te positioneren.’
Met HP’s oplossingen voor Business Management kunnen CIO’s de IT-middelen afstemmen op zakelijke doelstellingen en prioriteiten. De eerste oplossing uit deze serie, HP OpenView Business Process Insight, laat klanten bedrijfskritische zakelijke processen relateren aan IT-middelen, zodat de IT-prestaties kunnen worden berekend en gecommuniceerd op basis van werkelijke financiële gegevens.
HP’s oplossingen voor IT Service Management helpen klanten om door te groeien: in plaats van het beheren van IT-eilanden gaan zij nu IT beheren als een bedrijf binnen een bedrijf, waardoor IT-diensten een meerwaarde gaan opleveren. IT Service Management verbetert de servicekwaliteit door de invloed van een bepaalde IT-gebeurtenis onmiddellijk aan Service Level Agreements (SLA’s) te relateren, waarna de kwaliteit van de dienst geoptimaliseerd wordt door een gecoördineerd en doelmatig antwoord.
HP’s oplossingen voor Application Management zijn gericht op het verbeteren van de prestaties, beschikbaarheid en algemene kwaliteit van bedrijfskritische applicaties (hetzij standaardsoftware of op maat gemaakt) en de infrastructuur waar deze applicaties op draaien, zoals Enterprise Application Integration-omgevingen, messaging-applicaties, databases en besturingssystemen.
Hoewel eenvoud van integratie en strategische samenwerking belangrijk zijn voor alle managementoplossingen van HP, is dat met name het geval met applicatiemanagement. Daarom introduceert HP, als onderdeel van haar PartnerONE-programma, nieuwe Enterprise Management Services. Deze services zijn ontworpen om de ontwikkeling van gecertificeerde, gedifferentieerde en op standaarden gebaseerde oplossingen op basis van software van derde partijen te versnellen, alsmede voor oplossingen gebaseerd op HP Business Management, IT Service Management en Infrastructure Management.
HP’s oplossingen voor Infrastructure Management zijn bedoeld voor een kritisch gebied als managementsoftware: de stabilisering en optimalisatie van een zakelijke IT-infrastructuur. Omdat het netwerk ten grondslag ligt aan de complete bedrijfsvoering, heeft HP software ontwikkeld die netwerken in real-time kan optimaliseren. Het HP OpenView Route Analytics Management System beheert het netwerk als een service en niet als een IT-infrastructuur. Hierdoor is de oplossing beter in staat om netwerkprotocollen in de gaten te houden en nuttige informatie over de algemene staat van het netwerk te produceren. Deze oplossing geeft ook aan welke problemen het eerst moeten worden aangepakt.
Adaptive Enterprise
Uit onderzoek blijkt dat veranderingen in de markt zeven keer sneller plaatsvinden dan de aanpassingen die daarvoor nodig zijn in de IT-infrastructuur van vele bedrijven. Verder blijkt uit datzelfde onderzoek dat het merendeel van de bedrijven slechts 20 tot 30 procent van hun IT-capaciteit benut. Om bedrijven sneller en doeltreffender te laten anticiperen op veranderingen in de markt, volgt HP zijn medio 2003 aangekondigde Adaptive Enterprise-strategie. Deze strategie is gericht op het ontwikkelen van producten en services voor het in lijn brengen van business en IT, waarmee kosten voor het beheer van de bestaande IT-infrastructuren worden verlaagd en de flexibiliteit en slagvaardigheid van bedrijven worden vergroot.