Nadat kort is uitgelegd wat rfid-technologie is en wat haar toepassingen zijn, zegt 10 procent van de Nederlanders de term te kennen. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse Emerce Rfid Monitor, uitgevoerd door R&M Interactive onder 1073 Nederlanders.
Radio frequency identification (rfid) is een technologie waarbij op afstand zogeheten `tags´ op pallets en dozen, maar eventueel ook producten afgelezen kunnen worden. Deze chips identificeren het individuele voorwerp. Fabrikanten en retailers experimenteren reeds met de technologie in de toeleveringsketen. Op termijn kan de technologie in consumentenmarketing een rol gaan spelen.
In het onderzoek werden een aantal denkbare toepassingen aan de respondenten voorgelegd. Nederlanders zien veel voordelen van rfid bij het terugvinden van gestolen goederen (78 procent van de respondenten) en dalende prijzen als gevolg van lagere kosten in de logistieke keten (63 procent). Aankoopsuggesties op basis van eerdere aankopen ziet slechts 10 procent als een mogelijk voordeel.
Het onderzoek van R&M Interactive is vergelijkbaar met een recent Amerikaans onderzoek. Amerikanen zien veel meer voordeel in aankoopsuggesties dan Nederlanders (41 procent). Zowel Nederlanders (73 procent) als Amerikanen (67 procent) vinden het zorgwekkend dat er mogelijk een toename van DM-acties gaat plaatsvinden naar aanleiding van het koopgedrag.
Meer resultaten uit het onderzoek zijn te vinden in het nieuwe nummer van Emerce. De Emerce Rfidmonitor, uitgevoerd door R&M Interactive, zal elk half jaar plaatsvinden. Vanaf najaar 2004 zal ook de bekendheid van, waardering voor en gebruik van de technologie in het bedrijfsleven opgenomen worden in de Emerce Rfid Monitor.
Vanaf vandaag start Emerce een weblog (rfid.emerce.nl) die helemaal gewijd is aan rfid. De dagelijkse updates bevatten een greep uit het belansgijkste nieuws. Daarnaast zullen er regelmatig columns van toonaangevende personen op de log gepubliceerd worden.
Het is goed om te zien dat een bedrijf als Emerce zo’n initiatief begint om haar lezers over RFID te informeren. Ik vermoed dat marketeers door het continue geüpdate blijven over RFID ook een positiever beeld krijgen over RFID. Zo’n site zal dan ook waarschijnlijk (indirect) meehelpen aan de acceptatie van RFID.
De volgende stap in de informatie voorziening zal zijn om de consumenten goed voor te lichten over RFID. Door een gebrekkige voorlichting komt het ‘big-brother is watching you’ gevoel nu naar boven. Ik zeg niet dat de 73% die het zorgwekkend vinden dat DM acties plaats vinden naar aanleiding van het koopgedrag geen gelijk hebben, alleen de vraag is of het wel gerechtvaardigd is om RFID hier de schuld van te geven: het vindt ten slotte al plaats, door bijvoorbeeld gebruik van een klantenpasjes.
Patrick
webmaster http://RFID.xoef.nl