Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wanneer zal de caissière uitsterven? Wil KPN echt op de kabel? Moet HP nu weer opsplitsen?
Wanneer zal de caissière uitsterven?
… zo rond 2010. Dat denkt men bij de pas opgerichte stichting Rfid Nederland. Deze club wil de ontwikkeling van radiofrequentie identificatie (rfid) -toepassingen stimuleren in Nederland. Een land dat zich profileert als kennis- en distributieland zou een voortrekkersrol moeten spelen op dit gebied. Maar sinds Nederlandse boeren er hun koeien mee hebben uitgerust, lijkt de rfid-revolutie tot stilstand gekomen. Dat terwijl we het over de ‘grootste revolutie sinds het internet’ hebben, aldus voorzitter Cor Molenaar, tevens hoogleraar e-marketing. We moeten daarom nu als de donder toepassingen en diensten gaan verzinnen. Want als die chips over enkele jaren voor een paar cent zijn te maken, kan het ineens heel hard gaan.
Of de rfid-chip de wereld net zo ingrijpend zal veranderen als het internet waag ik te betwijfelen, maar dat de technologie meer is dan de elektronische pendant van de streepjescode, lijkt me duidelijk. Elk product kan straks ‘contactloos’ worden herkend: intelligente magnetrons kiezen zelf de beste kooktijd voor kant-en-klaar maaltijden; koelkasten waarschuwen dat de melk over zijn houdbaarheidsdatum heen is; kunstschatten en waardegoederen kunnen ermee worden beschermd; auto’s opgespoord. Maar in Rotterdam zijn ze al een stap verder. Je kunt straks wel een betaalpas of telefoon nemen met ingebouwde rfid-chip, maar waarom het kleinood niet onderhuids laten inbrengen? Die service brengt de Rotterdamse Baja Beach Club. Vanaf deze zomer wordt bij vaste klanten aldus de bestelling automatisch bij hun rekening geschreven.
Wil KPN echt op de kabel?
…je k�nt het niet uitsluiten. KPN heeft de kabeltv-bedrijven om een offerte gevraagd voor het huren van capaciteit op de Nederlandse kabelnetten. Het telefoonbedrijf overweegt digitale televisie te gaan ‘uitzenden’ via de kabel. Concurrentie op de kabelnetten is sinds de nieuwe telecomwet mogelijk, stelt de KPN fijntjes vast. En het bedrijf laat weten zonodig naar de Opta te stappen om toegang af te dwingen. Tjonge. Wat zullen ze een pret hebben gehad op het hoofdkantoor over deze vondst. Dreigen met diezelfde vermaledijde Opta, waar de KPN zelf al sinds jaar en dag zo door wordt tegengewerkt. Dat de dag nog eens mag komen dat deze dwarsligger voor het eigen karretje gespannen kan worden. Lachen!
Het is altijd nuttig de kabelmaatschappijen wat onder druk te houden, moet men bij KPN hebben gedacht. Maar het valt niet geheel uit te slijten dat achter dit steekspel ook serieuze bedoelingen schuilgaan. KPN zit al in Digitenne en biedt interactieve videodiensten aan via adsl. Waarom dan ook geen digitale televisie aangeboden via de kabel. Vroeger zat het bedrijf in Casema tot het van de overheid niet meer mocht. Voor de Nederlandse gemeenten en burger is de KPN-actie geen slecht nieuws. Die zitten nu feitelijk opgescheept met monopolisten op het gebied van radio- en tv-doorgifte.
Moet HP nu weer opsplitsen?
… dat vindt Merrill Lynch. Een topanalist van het respectabele Merrill Lynch vindt dat HP zich maar beter kan opsplitsen. Je zult maar bij HP werken. Heb je net de overname van Compaq overleefd en verwerkt, krijg je dit weer. Vriend en vijand zijn het erover eens dat de overname en integratie van Compaq veel beter is verlopen dan gedacht. Achteraf kun je concluderen dat HP er zeer waarschijnlijk slechter voor had gestaan zonder Compaq. En dan zou nu het bedrijf weer moeten worden opgesplitst? Ja, zegt het analistenbureau Merill Lynch. Dat constateert dat er nauwelijks een synergie zit tussen de consumententak – en vooral de printerdivisie – en die voor bedrijfssystemen. Totaal andere werelden! Dat klopt, maar wat is het probleem? Ten eerste geldt dat voor veel technologiebedrijven. Je kunt je wel blijven spiegelen aan IBM, maar kijk eens naar Philips of Siemens? Een breder portfolio maakt een bedrijf wellicht minder gefocust maar ook minder kwetsbaar. De enorme winsten van de printerdivisie helpen HP door wat mindere jaren in de computerbusiness. Wat is daar erg aan?< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.