Het Nederlandse bedrijfsleven heeft tot nu toe te weinig gedaan met automatische productherkenning op basis van radiosignalen. De Stichting Rfid Platform Nederland wil daar verandering in brengen.
Philips, Rabobank, KPN, Schuitema, HP, SAP, Accenture en de Erasmus Universiteit zijn de initiatiefnemers van het platform. “Ondanks een aanzienlijke distributiesector loopt Nederland nou niet bepaald voorop bij het toepassen van rfid-technologie”, zegt Henny Hurkens, die als directeur van de kersverse stichting is aangesteld. “Het gaat hier om de toepassing van een kennisintensieve technologie. Daar moet Nederland veel meer mee kunnen.”
Volgens Hurkens zijn het niet alleen technologiebedrijven die oor hebben naar de samenwerking. “KPN onderzoekt natuurlijk de mogelijkheden van de nieuwe datastromen die rfid mogelijk zal opleveren, maar het concern is ook geïnteresseerd in mobiele telefoongebruikers die het caloriegehalte van producten in de winkel op hun telefoon kunnen aflezen. Ook technologiegebruikers zijn aangesloten. Schuitema wil de inzet van rfid in de toevoerketen naar zijn winkels onderzoeken. Rabobank is benieuwd naar nieuwe betaalstromen, die rfid kan opleveren.” Hurkens zegt dat het platform openstaat voor alle bedrijven. De stichting wil eind dit jaar tussen de vijftig en honderd deelnemers aangesloten hebben. < BR>