Internet loopt het gevaar in stukken uiteen te vallen. Kom ik terug na twee weken vakantie, wachten er 352 e-mailberichten op me! Ik weet dat ik populair ben, maar niet zo erg! Eigenlijk waren er slechts een tiental echte berichten en een stuk of vijftig van de uitstekende drukker Rob Creemer, maar de rest was gore spam; daar ga ik tenminste van uit, ik durfde ze niet te openen uit angst voor virussen en de onderwerpregels waren duidelijk genoeg om me daar verre van te houden!
Om de hele bende niet te hoeven downloaden met Outlook Express op mijn machine, startte ik mijn verbinding met BT-Yahoo en begon met het verwijderen van deze ongewenste troep. Deze internetdienstverlener biedt wel een spamfilter, maar na wekenlang toevoegen van willekeurige namen zijn de spamfiltertabellen die ik mag gebruiken gewoon vol. Halverwege de taak stortte mijn pc in elkaar. Nu had ik serieuze problemen, en kon Internet Explorer niet meer gebruiker. Via een directe verbinding liet ik mijn pc controleren op virussen en er bleken er tientallen actief te zijn.
De virusopruimactie (ik weet dat ik mijn virusscanner vaker zou moeten updaten, maar ik leef nu eenmaal in de echte wereld) hielp IE weer aan de praat te krijgen, en dus ging ik naar Microsoft voor een update van Windows XP. Dat had ik ook alweer een hele tijd uitgesteld vanwege de grote bestanden die ik dan moet binnenhalen, maar nu moest ik er aan geloven. Het kostte vijf uur met het modem dat ik gebruik. Maar toen was XP bijgewerkt tot een bepaalde release, en moest er nog meer bijgewerkt worden (nog een keer twe uur) en daarna nog meer!
Uit dit zielige verhaal valt een hoop te leren. Het voornaamste is dat de problemen die worden veroorzaakt door virussen en spam uit de hand lopen; het wordt er niet gemakkelijker op. Het tweede is dat een breedbandverbinding bittere noodzaak begint te worden. Prima voor bedrijven, maar aan de prijs voor thuisgebruikers. Ik heb er geen behoefte aan behoorlijk in de buidel te tasten om alleen maar sneller te kunnen internetten. Voordat ik een internet-junkie wordt, wil ik dat 95 procent van de sites aanzienlijk verbetert; de standaard voor gebruikersinteractie ligt blijkbaar bedroevend laag. We zitten in die vreselijke spiraal waar we de gebruikersonvriendelijke pc-toepassingen aan te danken hebben. Als we een bepaalde dienst nodig hebben, wennen we aan de onvriendelijkheid en creëren onze eigen ‘work-arounds’; als we eenmaal gewend zijn aan de routine gaan we niet nog een keer overnieuw beginnen.
Het derde is dat de antivirussoftware minimaal een keer per week en de Windows-updates minimaal een keer per maand moeten worden bijgewerkt. Dit is een aanzienlijke en tijdrovende taak die de meeste bedrijven ondertussen onder controle hebben. Hoeveel thuisgebruikers doen dit eigenlijk wel? Zonder breedbandverbinding niet veel. Dit betekent dat de meeste privé-pc’s die op internet zijn aangesloten, op instorten moeten staan! Ik kreeg mijn pc-problemen alleen opgelost met de hulp van bevriende technici, maar een niet-technisch aangelegde gebruiker zou het systeem niet hebben kunnen redden.
We zijn ons allemaal bewust van de irritatie die door virussen opgewekt wordt, maar doen we er eigenlijk wel genoeg tegen? De hele industrie loopt het gevaar een veel te groot gedeelte van de bronnen in te zetten voor niet-productieve defensieve en corrigerende activiteiten. Ik ben bang dat we de kop in het zand steken! We moeten de industrie erop aanspreken en laten betalen voor een flinke gezamenlijke inspanning om dit kankergezwel uit te roeien voor het te laat is.< BR>
Martin Healey, pionier ontwikkeling van op Intel gebaseerde computers en c/s-architectuur. Directeur van een aantal it-bedrijven en professor aan de Universiteit van Wales.