Automatische back-up in Nederland aangeboden door KPN.
EMC, leverancier van apparatuur voor informatiebeheer en -opslag, introduceert samen met Connected een nieuwe dienst voor de geautomatiseerde back-up van gegevens op pc’s: EMC Proven Solution for PC Backup. Telecom-operatoren kunnen deze dienst aan hun internetabonnees aanbieden. Daarmee optimaliseren ze hun bestaande infrastructuur en verhogen ze de gemiddelde inkomsten per abonnee (de zogenaamde ARPU: average revenue per user). KPN zal de dienst aanbieden aan zijn DSL-abonnees.
Met de EMC Proven Solution for PC Backup kunnen mkb’ers en consumenten via hun operator een automatische back-up laten maken van gegevens op pc’s en laptops. Zodra de computers met internet verbonden zijn, wordt er doorlopend een back-up gemaakt. Mochten klanten gegevens verliezen, dan kunnen ze die terugkrijgen via het internet (door ze te downloaden) of per post (gebrand op cd’s).
KPN, serviceprovider in Nederland, zal de dienst aanbieden aan zijn DSL-abonnees. Volgens productmanager Hans Aaldering is een ’Online Remote Backup’-dienst een onderscheidende factor in het dienstenaanbod. ‘Automatische back-ups en gelijksoortige diensten voldoen aan de behoefte van klanten aan bedrijfscontinuïteit en dragen aanzienlijk bij aan de klanttevredenheid’, aldus Aaldering.
Volgens Connected is meer dan 60% van de bedrijfsgegevens niet beveiligd omdat ze op pc’s of laptops staan. Bovendien kunnen de informatica-afdelingen van bedrijven hun kosten voor de ondersteuning van pc- en laptopgebruikers met 30% verlagen als ze de gegevensback-up overlaten aan serviceproviders. Ook de downtime van de gebruikers kan met 25% omlaag door de back-up volledig te automatiseren.
De gezamenlijk ontwikkelde dienst werkt met DataProtector-software van Connected en de back-upgegevens bewaart op EMC CLARiiON CX en EMC Centera-opslagsystemen. De gekopieerde bestanden worden via het netwerk van de serviceprovider overgezet op EMC-opslagsystemen in zijn rekencentrum. Als de harddisk van een gebruiker blokkeert of als er om andere redenen gegevens verloren gaan, kan een gebruiker de verloren gegevens weer opvragen. Serviceproviders kunnen deze dienst aan honderdduizenden abonnees tegelijk aanbieden en de dienst integreren in hun bestaande factureringssystemen.