Het is niet zo vreemd dat er steeds meer it-banen naar India verdwijnen. It'ers zijn daar niet alleen goedkoper, hun werkmentaliteit is ook beter dan die van hun Nederlandse collega's. Dat verklaarden verscheidene bedrijven vorige week tijdens een conferentie van FNV Bondgenoten.
De arbeidsmoraal van Nederlandse it'ers is laag – in ieder geval lager dan die van hun Indiase collega's. Programmeren wordt dan ook steeds vaker naar India uitbesteed. Een grotere gedrevenheid en een hogere productiviteit maken de Indiase programmeur tot een betere medewerker dan zijn Nederlandse equivalent. Uitbesteding van it-werk naar India is dus niet alleen een kostenkwestie. “De werkmentaliteit in India is goed”, zegt Coks Stoffer, algemeen directeur van EDS Nederland. “Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren.”
“Het heeft waarschijnlijk te maken met ons welvaartsniveau”, zegt Jo Glezer van de centrale ondernemingsraad van Shell. “Je gaat harder werken als je minder hebt.” Shell is van plan om tot 2008 1900 tot 2800 it-banen te schrappen en het werk uit te besteden naar India. Glezer vindt het geen probleem dat Shell een deel van het it-werk naar lagelonenlanden verplaatst, omdat programmeurs in bijvoorbeeld India gewoon beter hun werk doen.
Volgens Cees Derksen, Directeur van Logica CMG Offshore, die regelmatig in India komt, zijn Indiërs ambitieus en leergierig. “Grote groepen werknemers nemen niet alleen hun lunch mee naar het werk, maar ook studieboeken. Ik zie die mentaliteit overigens niet alleen in India, maar ook in Rusland en in iets mindere mate in Kuala Lumpur en China.”
Een ander groot verschil is dat Indiase werknemers zich vergaand willen specialiseren. “In Nederland worden it'ers als generalist opgeleid”, zegt Derksen. “Een gemiddelde it'er die van school komt, wil al snel teamleider, projectleider of informatieanalist worden. Daar is op zich niets mis mee, maar mede daardoor is het vaak moeilijk om hen langdurig op één project in te zetten. In India vinden mensen het niet erg om een specialisme te ontwikkelen, maanden achtereen hetzelfde kunstje te doen en daar dan de beste in te worden. Primair is uitbesteding een kostenkwestie, maar een land als India heeft inmiddels een volwassen it-industrie en kan wat betreft werkkwaliteit, productiviteit en werkmethode een voorbeeld zijn voor Nederland.”
“De arbeidsmoraal van Nederlandse it’ers is laag”.
In deze voetbaltijden is deze uitspraak waarschijnlijk bedoeld om de Nederlandse IT-er “op scherp te zetten”.
Dit kunnen wij natuurlijk ook. Laat ik eens een eerste duit in het zakje doen.
“De ethische moraal van Nederlandse it-managers is laag”.
Ik kom tot deze uitspraak naar aanleiding van de volgende citaat uit het artikel:
“In Nederland worden it’ers als generalist opgeleid”, zegt Derksen. “Een gemiddelde it’er die van school komt, wil al snel teamleider, projectleider of informatieanalist worden…”
Nou breekt mijn Hollandse klomp. Volgens mij is het zo dat als een gemiddelde it’er (dan wel natuurkundige, filosoof, muziekwetenschapper, etc.) van school komt, hij/zij door de grote ICT-consultancies zelf in dit stramien gedwongen wordt, gedreven door het simpele beleid om zo snel mogelijk hogere uur-tarieven te kunnen vragen.
In een andere thread schreef ik al dat het toch raar is dat bij grote ICT-consultancies men neerkijkt op wat in wezen hun core-business zou moeten zijn. Als je langer dan een jaar “programmeert” ben je een “loser”, want je moet doorstromen naar “consultancy” (of management).
Dat zie je ook aan de betreffende bedrijfsculturen. Geen “engineers” of “ontwerpers”, maar “consultants”, “vice-presidents”, “business managers” en “partners”.
Klantbedrijven in Nederland, laat U zich niet foppen, pakken met streepoverhemden zijn de moderne kleren van de keizer (die met schuine strepen zijn het ergste). Laat Uw bedrijf niet naar de knoppen helpen en doe eens vergelijkingen met andere industrieen. AH was op weg naar de afgrond toen de blaters begonnen neer te kijken op het kernvak van de levensmiddelen handel. Bill Gates noemt zich met trots “software architect”. Etc.
Doe als een AH-klant, ga in kopersstaking en koop in bij een van die software-bedrijven die nog wel met eer en trots hun vak beoefenen. Bent U minder geld kwijt en krijgt U bovendien een hogere kwaliteit.
De heer Cees Derksen weet niet waar hij het overheeft! Ik heb een aantal jaren in Singapore gewerkt waar we ook veel gebruik maakten van outsourcing naar India. De producten die uit de lage lonen landen kwamen waren kwalitatief niet veel beter als wat we zelf konden maken. Het was op korte termijn wel goedkoper echter om het later te kunnen beheren moesten we wel mensen weg gaan kopen of veel betalen voor onderhoud met als resultaat dat we uiteindelijk evenveel kosten hebben gemaakt.
Waarschijnlijk heeft mijnheer Derksen hard meegewerkt aan de ‘internet-hype’ en is nu opzoek om zich aan te sluiten bij een nieuwe ‘hype’. Ik hoop alleen dat ze zijn baan nog outsourcen voordat deze ‘bubbel’ spat!
See you in India Mr. Derksen!
Tijd om actie te ondernemen? Alle bedrijven worden kapotgemanaged, iedereen klaagt over de graaiers aan de top, mensen schamen zich voor hun werkgever en op de golfbaan worden beslissingen genomen. En dan heb ik het niet eens alleen over de automatisering. Het is namelijk overal hetzelfde liedje.
Waar blijft die klokkenluider? Wanneer begint het onderzoek van de commissie ICT-fraude? Wie prikt dat gecertificeer en dat gecursus eens door en wanneer kunnen de mensen weer gewoon een compilertje bouwen?
Heel triest is dit. De bedrijfscultuur is al minstens 10 jaar gericht op groei, doorstromen, uitdaging. Als ex-medewerker Personeelszaken weet ik waar ik over praat. Specialisme werd echt niet gewaardeerd, zeker technisch/inhoudelijk specialisme niet. Men begreep het niet en men was bang dat een specialist niet “breed inzetbaar” was. Als je lang hetzelfde kunstje wilde doen was je niet flexibel en wekte je gedrag achterdocht. De IT-ers die zich hebben geconformeerd aan deze cultuur en een snelle groei hebben doorgemaakt, krijgen hier een gigantische trap na. Hulde aan het management. En veel succes in India.
Veel mensen lopen af te geven op Coks Stoffer maar denk nu eens na:
Hij kan toch moeilijk anders want anders loopt z’n grootste account in gevaar en dat zal in de USA niet op prijs gesteld worden…. toch?
Wat mij stoort aan dit artikel is dat er door een manager geklaagt wordt over een te lage arbeidsmoraal terwijl de werknemer tevredenheid ( = 1 op 1 relatie met arbeidsmoraal ) niet gestimuleerd wordt.
De werkvloer kan deze werknemers tevredenheid zelf niet verhogen……… zou er soms een manager in gebreke blijven??
Ik vond de reactie van Walter de Graaf grote klasse, to the point en relativerend.
Uit eigen ervaring kan ik het “altijd met Ja antwoord” gedrag beamen, verdomd lastig trouwens als je een team probeert aan te sturen op 5.000 Km afstand en ze de samenhang van complexe geintegreerde banchaire systemen moet uit leggen….
Wat een vreselijke man, die Coks Stoffer. En naar dat bedrijf zijn 2000 van onze voormalige ABN AMRO collega’s verdwenen. Als je goed leest worden de ICT-ers in de lagelonen landen meer uitgebuit dan hun collega’s in Nederland. Wanneer je als ICT-er in de derde wereld landen niet doorwerkt na vieren dan lig je er nml gewoon uit.
Ik neem ook gewoon mijn boeken mee tav ICT mee, die ik overigens ook op eigen kosten heb aangeschaft.
Ik ben 52 en ben nog steeds aan het studeren voor mijn master degree!!!!
Walgelijk zeg dat CEO’s, die hun zakken vullen met walgelijke optie regelingen door nederlandse ICT-er in de WW en de bijstand te schoppen, die mensen ook nog eens omlaag halen door ze te verwijten dat zij geen arbeids moraal hebben.
Wie heeft er hier geen moraal. Toch zeker al die CEO’s die hun bedrijf aan het buitenland verkopen: Fokker, KLM, Hoogovens of de werkgelegenheid naar het buitenland brengen ABN Amro, ING, Logica CMG, EDS, etc.
Dit soort mensen zouden eens twee maanden in de WW en 1 maand in de bijstand moeten zitten (samen met Balkenende, Zalm en De Geus) om eens te voelen wat het is.
Alsof die Indiase medewerkers zo positief zijn….
Nog iets geheel anders. Er is eerder betoogd dat de outsource-scenario’s veel te rooskleurig worden voorgesteld op basis van technische gronden. Maar er is nog een gevaar. Er is een tamelijk groot risico dat de ernstige schendingen van mensenrechten in India zich op enig moment tegen een outsourcende partij keren want het lijkt in onze maatschappij vrijwel onbekend te zijn, dat er in India ruim 250 miljoen mensen zwaar worden onderdrukt. Trefwoorden: kinderarbeid, gedwongen prostitutie, geen vrijheid van godsdienst, het onbestraft blijven van misdaden door regeringsfunctionarissen, martelingen, verkrachting, slavernij, enzovoorts, enzovoorts. Tienduizenden mensen vinden hierdoor jaarlijks de dood.
Apartheid, discriminatie, onderdrukking, ernstige schendingen van de mensenrechten in India staan beschreven onder de volgende links:
http://news.nationalgeographic.com/news/2003/06/0602_030602_untouchables.html
Vinden Nederlandse bedrijven het verstandig het risico te lopen geassocieerd te worden met het grootschalig onderdrukken van meer dan een kwart miljard mensen? Is Zuid Afrika al weer vergeten? Dat was maar een piepkleine affaire vergeleken met India, werkelijk!
Maar los daarvan is er ook heel duidelijk sprake van een toenemend verzet in India door de onderdrukte groepen. Het is bepaald niet onwaarschijnlijk dat dit tot een burgeroorlog leidt. Dat lijkt me voor de zekerheid van een outsourcend bedrijf ook niet erg aantrekkelijk.
Maar… we zijn er nog niet. Enig idee hoeveel terroristische groepen er in India actief zijn? Leest u deze link eens: http://www.satp.org/satporgtp/countries/india/terroristoutfits/index.html Het verbaast me gewoon oprecht dat zoveel grote bedrijven de hier genoemde risico’s kennelijk totaal negeren. Hoe kan ook De Nederlandsche Bank aan deze risico’s voorbij gaan?
Ik zou Coks Stoffer een profiteur, een egoist en een landverrader noemen.
Hier is iemand die willens en wetens de welvaart hier aan het afbreken is om te profiteren van de indiase armoede.
In plaats van meer werk te maken zodat wij hier en mensen in India welvarender kunnen worden wil werk verplaatsen om hier mensen armer te maken en daar te profiteren van de armoede.
Ongetwijfeld hoopt hij zijn knagend geweten af te kopen met stellingen dat de Nederlandse werknemer niet deugd en die in India geweldig zijn. Dat het noodzakelijk is om concurrend te blijven.
Maar het blijft profiteren van armoede.
En waarheen wil hij daarmee gaan?
Na een tijdje is india te duur en verplaatst men de toko naar oost-europa.
En daar na naar afrika of midden amerika.