Het is niet zo vreemd dat er steeds meer it-banen naar India verdwijnen. It'ers zijn daar niet alleen goedkoper, hun werkmentaliteit is ook beter dan die van hun Nederlandse collega's. Dat verklaarden verscheidene bedrijven vorige week tijdens een conferentie van FNV Bondgenoten.
De arbeidsmoraal van Nederlandse it'ers is laag – in ieder geval lager dan die van hun Indiase collega's. Programmeren wordt dan ook steeds vaker naar India uitbesteed. Een grotere gedrevenheid en een hogere productiviteit maken de Indiase programmeur tot een betere medewerker dan zijn Nederlandse equivalent. Uitbesteding van it-werk naar India is dus niet alleen een kostenkwestie. “De werkmentaliteit in India is goed”, zegt Coks Stoffer, algemeen directeur van EDS Nederland. “Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren.”
“Het heeft waarschijnlijk te maken met ons welvaartsniveau”, zegt Jo Glezer van de centrale ondernemingsraad van Shell. “Je gaat harder werken als je minder hebt.” Shell is van plan om tot 2008 1900 tot 2800 it-banen te schrappen en het werk uit te besteden naar India. Glezer vindt het geen probleem dat Shell een deel van het it-werk naar lagelonenlanden verplaatst, omdat programmeurs in bijvoorbeeld India gewoon beter hun werk doen.
Volgens Cees Derksen, Directeur van Logica CMG Offshore, die regelmatig in India komt, zijn Indiërs ambitieus en leergierig. “Grote groepen werknemers nemen niet alleen hun lunch mee naar het werk, maar ook studieboeken. Ik zie die mentaliteit overigens niet alleen in India, maar ook in Rusland en in iets mindere mate in Kuala Lumpur en China.”
Een ander groot verschil is dat Indiase werknemers zich vergaand willen specialiseren. “In Nederland worden it'ers als generalist opgeleid”, zegt Derksen. “Een gemiddelde it'er die van school komt, wil al snel teamleider, projectleider of informatieanalist worden. Daar is op zich niets mis mee, maar mede daardoor is het vaak moeilijk om hen langdurig op één project in te zetten. In India vinden mensen het niet erg om een specialisme te ontwikkelen, maanden achtereen hetzelfde kunstje te doen en daar dan de beste in te worden. Primair is uitbesteding een kostenkwestie, maar een land als India heeft inmiddels een volwassen it-industrie en kan wat betreft werkkwaliteit, productiviteit en werkmethode een voorbeeld zijn voor Nederland.”
Tja, die directeuren van EDS en Shell komen waarschijnlijk zelf niet uit de it branche.
Ze hebben waarschijnlijk zelf bedrijfskunde gestudeerd op kosten van de overheid en daar extra vakken bij gedaan (ook op kosten van de gewone burger) en in de studenten tijd lid geweest van een een of andere studenten vereniging ( meest waarschijnlijk een koor ballen zooi).
En door alleen maar vriendjes en ellebogen werk aan de top gekomen, door altijd hun eigen fouten af te schuiven op een ander.
En dan gaan we uit besteden aan India en ik heb ondertussen collega’s gesproken die bekend zijn met dit fenomeen en die komen tot volgende conclusies;
Het programmeer werk is van zeer wisselende kwaliteit dus het is broddelwerk , veel werk moest vaak overgedaan worden maar owee als dit bekend werd( dus dubbele kosten).
De hepdesk is vaak niet te verstaan door dat Hindi-Engels dus calls worden niet goed opgelost.
Waarom gaat de helpdesk van Dell weg uit India ( en Dell is een firma die bekent staat om de lage kosten).
En als je met die mensen werkt dan valt het allemaal wel mee met hun werkmoraal die is niets hoger als die van Nederlandse it’er.
Ik denk dat de Nederlandse it’er vaak harder en meer werkt dan zo’n directeur denkt, want wie heeft al die mensen in de hype tijd aangenomen en wie heeft die mensen geselecteerd voor die belachelijke lonen, en wie heeft die mensen lopen pushen dat ze projectleider moesten worden of consultant, niet de gewone it maar die hoge heren want die dachten alleen aan het uur tarief die konden vangen door die waas voor hun ogen, terwijl ze zelf van overdag alleen werkten en niet oproepdiensten hadden zoals hun personeel onder zich.
Zij werkten in de weekenden niet over en moetsen ook niet in de avond uren naar cursus die niet in tijd werd vergoed.
Dus heren directeuren hou op met klagen en ga zelf eens aan het werk, want jullie hebben deze crisis in it land veroorzaakt niet het uitvoerende personeel!
RONDUIT EN IN ALLE OPZICHTEN KOMKOMMERCIELE KLETSPRAAT.
Mensen die 14 x 7 uur per dag werken, zijn bepaald niet fit. Toch komt het daar veel voor in India, mensen die 7000 dollar per jaar verdienen en zich dood werken. Zeer taakgerichte mensen, klopt, dus met oogkleppen op, niet in staat intelligent te reageren op enige inconsistentie in een ontwerp, geen spontaan overleg met de opsteller van de beschrijving, etc. etc. Gouden garantie voor rotzooi.
Vakbekwaam? Kletskoek. Er is geen enkele Indier die sjoege heeft van enige vorm van gestructureerd programmeren. De Volmacse cq Jackson manier van werken is daar compleet onbekend. Piramide-constructies van mensen zoals onze vroegere rekenkamers voor de introductie van computer en zakjapanner, stacksgewijs de berekeningen met het handje deden, zo heb je aldaar de piramide van power-typen en hierarchische filters. Uiteindelijk worden de programma’s misschien wel 3x geschreven, maar daar merk je niet zoveel van. Ze druppelen naar boven, laag na laag, controle na controle. Je krijgt precies wat je vroeg, inclusief iedere verschrijving en iedere vergissing en absoluut zonder enige extra’s. Dus als er aan het technisch ontwerp ook maar iets mankeert, krijg je zooi terug. Haleluja! Op termijn zijn natuurlijk wel specifieke extra’s te verwachten namelijk frauduleuse en/of terroristische code. De banken hebben hier meer dan 30 jaar ervaring om de ontwikkelingen van systemen binnen de muren onder controle te houden. Die controle daarop buiten de muur, ontbreekt geheel, daar heeft men ook geen ervaring mee. Bedenk dat de mensen die �cht verstand van programmeren hebben, de systemen in no-time onderuit kunnen halen.
Het offshore outsourcen levert in Amerika niet het voordeel op dat men daar in eerste instantie verwachtte. De reden is ��nvoudig. Onderhoud is 80% van het werk. Bij onderhoud moet veel informatie worden overgedragen. Dit blijkt niet zo effici�nt te verlopen dat er bespaard kan worden. Voor Nederlandse bedrijven speelt dit een nog grotere rol dan in Amerika, omdat we hier overwegend Nederlandstalige documentatie hebben, die ook in de programma?s zelf zit. Ook heeft men tot nu toe te weinig aan kennismanagement gedaan. Veel kennis zit in de hoofden van medewerkers en is niet toegankelijk voor derden. Onbewust van de Amerikaanse, negatieve bevindingen, volgt men hier nog immer blindelings deze in Amerika ingezette trend.
Uit de berichten van de mainframe-specialisten in Amerika laten zich de volgende conclusies trekken:
– India is een stuk minder stabiel dan men denkt
– Er zijn extreme veiligheidsrisico’s
– De publieke opinie kan zich tegen een bedrijf keren dat met India werkt vanwege de schending van mensenrechten
– Indiase werknemers zijn zeker niet positief t.a.v. het westen
– Het kennisniveau is in India helemaal niet zo hoog
– CMM level vijf (de grote Indiase reclame) is vooral om junioren in het gareel te houden maar biedt geen garanties! (behalve het opnieuw kunnen maken van oude fouten)
– Nieuwe projecten die gedetailleerd beschreven zijn met een projectleider op locatie, kunnen bij strakke planning voordelig zijn
– Onderhoudswerkzaamheden (80% van het werk!) kosten qua overdracht teveel om rendabel te zijn
Deze info zou bekend moeten zijn onder de ICT-managers die nu grote plannen aan het uitvoeren zijn, zoals die van de ABN AMRO. De meesten blijken echter slecht ge�nformeerd, volgen de trend en laten zich verleiden door de buitengewoon vriendelijke Indi�rs die uitstekende gastheren zijn.
De zorgvuldigheid die men normaliter bij het automatiseren aan de dag legt, is er nu niet. Bij de oplevering van een project dus bij het invoeren van grote hoeveelheden software, wordt vooraf gegarandeerd dat de operatie in zijn geheel en snel kan worden teruggedraaid, een ROLLBACK zoals dat in vaktermen wordt genoemd. Helaas is bij de ABN AMRO outsource-operatie hier geen sprake van. Zo zal een groot deel van het personeel na korte tijd niet meer op hun eerdere werkplek inzetbaar zijn. Men heeft een heilig vertrouwen in een bedrijf als TCS in India. Geheel onterecht!
John Kerry, de aanstaande Amerikaanse president, stelt overheidsmaatregelen voor. Ook De Nederlandsche Bank zou het outsourcen bij banken in Nederland minstens moeten vertragen om te voorkomen dat ze zichzelf teveel beschadigen.
Het is dwaas dat een blad als Computable de mensen die het grootste belang bij offshore outsourcing hebben, hun woorden laat presenteren als de ‘waarheid’ en zich ook onvoldoende informeert over hoe de stemming en ontwikkeling in de Verenigde Staten is.
Wat sowieso nog erg buiten beschouwing blijft in deze berichtgeving, is de omgekeerde trend naar de gebruikers toe. Waren er vroeger allerlei muurtjes tussen functionarissen en afdelingen, tegenwoordig werken gebruikers en ontwikkelaars nauw samen en denken met elkaar mee. Er bestaan op veel plaatsen bloeiende samenwerkingen. Informele contacten kunnen er toe leiden dat allerlei problemen nooit formeel worden onderkend maar in onderlinge samenwerking gauw worden opgelost. Rapid Application Development kan alleen plaatsvinden als mensen bij elkaar in de buurt zitten en goed met elkaar samenwerken. Dat werkt dus helemaal niet als er sprake is van een groot tijdverschil, een grote afstand en een totaal andere spraak, steenkool Engels en zo. Daar krijg je echt geen tevreden gebruikers door.
Kortom redactie van Computable, doe eerst eens wat research voordat je dit soort komkommerciele en beledigende onzin verspreid.
Ik vind het een beetje denigrerend dat meneer Derksen aan het eind van het verhaaltje zegt dat Indiers het niet erg vinden om specialisme te ontwikkelen en maanden achtereen hetzelfde kunstje te doen. Het klinkt bijna als een eufimisme voor de 21e-eeuwse tele-gastarbeiders.
Meneer Derksen weet zelf waarschijnlijk niets van automatisering, laat staan dat ie kan programmeren. Anders zeg je toch niet ‘maanden achtereen hetzelfde kunstje doen?’.
Het is allemaal een vreemde gang van zaken.
Over een tijdje zit Nederland vol met managers en verhuizen de mensen die een vak hebben geleerd naar
India en Kuala Lumpur.
Moraal is een direct gevolg van moreel.
Ja, denk daar maar eens over na, ICT-hoedend Nederland.
In het artikel “Arbeidsmoraal Nederlandse it’er te laag” wordt gesteld dat de werk mentaliteit in India vele malen beter is dan die in Nederland. Deze stelling zou de uitkomst zijn van een conferentie bij FNV Bondgenoten en met name voor rekening komen van Coks Stoffer, algemeen directeur EDS Nederland. Als Nederlandse it’er woon en werk ik reeds zestien jaar in binnen- en buitenland en vind ik deze uitspraak ronduit dom. De uitspraak zegt meer over het arbeidsmoraal aan de top bij EDS, maar het kan ook zijn dat Coks Stoffer naar argumenten zoekt om komende salariseisen in de lage landen te temperen.
Ik werk zelf al jaren intensief samen met zowel Europeanen, Amerikanen als Aziaten en kan niet stellen dat de arbeidsmoraal van Aziaten, of Indiërs in het bijzonder, nu zoveel beter is, ik zie alleen wel dat het “anders” is. Dit vraagt om een toelichting en die zal ik geven op basis van praktijkervaringen.
Als je een Nederlandse it’er vraagt of hij kennis en ervaring heeft van product X of werkmethode Y, dan zal hij antwoorden met ja of nee. Stel je diezelfde vraag aan de Aziaat dan krijg je altijd ja als antwoord, ook als het antwoord eigenlijk nee is. Je moet dit niet als liegen zien maar in Azië is het gewoon erg onbeleefd om nee te zeggen tegen je meerdere. Je moet dus gedurende een project goed kijken of de desbetreffende persoon inderdaad wel geschikt is voor het desbetreffende werk.
Ander voorbeeld. Als een Nederlander drie weken verlof neemt, dan weet je voor 99% zeker op welke datum de Nederlander weer terug op zijn werk is. Neemt een Aziaat een aantal weken verlof dan is de datum van terugkomst wat “flexibeler”. Ook niet erg maar je moet er gewoon rekening mee houden. Overigens, de Amerikaan in deze vergelijking neemt geen drie maar slechts één week vakantie en als het moet werkt hij tijdens zijn vakantie door, bang om zijn baan te verliezen. De vraag is wat je als werkgever of opdrachtgever liever ziet.
Dan de factor loyaliteit. Amerikanen en Aziaten werken primair voor het geld, daar waar Nederlanders ook andere zaken in het leven belangrijk vinden. Zo neemt de Nederlandse it’er ook met minder geld genoegen in ruil voor wat meer vrije tijd of interessanter werk. Voor de Aziaat is dat totaal niet aan de orde: de Aziaat werkt namelijk voor zijn gehele familie, dus ook voor ouders en grootouders, of hij lol heeft in zijn werk is niet aan de orde, gewoon zoveel mogelijk geld voor de familie verdienen. Krijgt de Aziaat of Amerikaan elders beter betaald dan is hij weg. Ook die drijfveer zie ik niet als een beter arbeidsmoraal, alleen anders.
Dan het onderwerp kennisniveau. Ik heb zelf een tijdje vanuit Kuala Lumpur advieswerk in die regio gedaan en hier in Nederland enkele jaren intensief met Indiërs samengewerkt. Stuk voor stuk hadden mijn Aziatische collega’s uitstekende opleidingen en een CV waar ik danig van onder de indruk was. Zondermeer zaten er toppers tussen maar om nu te stellen dat ze uiteindelijk nu allemaal veel beter werk leveren en/of allemaal veel harder werken, nee, die ervaring deel ik beslist niet. Maar als ik zelf directeur van Logica CMG offshore zou zijn dan zou ik waarschijnlijk hetzelfde over mijn club zeggen, je gaat tenslotte niet verkondigen dat er binnen je bedrijfsonderdeel ook mindere goden werken….
Tot besluit wil ik aangeven dat het allemaal erg generalistisch is, zowel het artikel in de Computable als mijn bovenstaande betoog. We spreken over “de Indiër” en “de Nederlander”, maar daar komen we natuurlijk niet mee weg. Persoonlijk ben ik beslist niet bang voor de Aziatische tijger, het is eerder leuk en interessant om samen met it’ers uit geheel andere werelddelen samen te werken waarbij ieder zijn sterke en minder sterke kanten heeft qua kennis, kunde, ervaring, “arbeidsmoraal” en kostprijs. En bedenk wel: de firma Baan deed al vele jaren terug de stap richting India maar is die firma daardoor nu ook succesvol geworden? Neem maar van mij aan dat ik ook regelmatig “nat” ben gegaan door cultuurverschillen maar door wederzijds respect en een goede dialoog kwam dat ook meestal weer goed. Ik wens EDS en Logica CMG veel succes met hun offshore activiteiten, dat komt zeker goed en er zijn zeker werkzaamheden die je daar prima kunt laten uitvoeren tegen lagere kosten, maar respecteer je Nederlandse werknemers ook want de geplaatste opmerkingen zijn absoluut niet terecht. En tegen de medewerkers van EDS Nederland zou ik willen zeggen: denk nog maar eens heel goed na of je wel voor een baas wilt werken die op conferenties zo over jullie spreekt.
Walter de Graaf
Graaf Business Consulting BV
Prachtig! Dat juist de groten als EDS en CMG Logica deze ‘bevinding’ moeten ondersteunen.
Hun personeelsbeleid van de laatste jaren heeft er toe geleid dat IT-ers gezien worden als lease-auto-eigenaren die zich drukker maken over het mobieltje van de zaak en nieuwe laptop dan het leveren van waar voor je geld. Nu begrijpen ze dat het ergens anders beter kan!
Automatiseren is 80% communiceren en 20% ontwikkelen. Het is vast een heel goed idee om te gaan besparen op de 20% ontwikkelkosten en daardoor het communicatie process te belasten door introductie van cultuur-, tijds- en taal verschillen.
Ik hoop dat EDS en CMG en de hunnen al werken aan de volgende ‘oplossing’ als hun clienten in de gaten hebben dat offshoring ook niet het antwoord is….
Klant: jullie probleem is niet de Westerse IT-er maar de omgeving die voor Westerse IT-ers gecreeerd is.
Migratie van dit soort werk naar landen als India, Brazilie en andere landen die redelijk goedkoop zijn, houdt een groot gevaar in. Op het moment dat zij in staat zijn zelf het management en de benodigde research te kunnen uitvoeren hebben zij de Westerse landen niet meer nodig. De periode waarin dit gebeurt zal eerder in jaren liggen dan in decennia. De oorzaak hiervan moet gevonden worden in de besturen van de Westerse landen, die er op uit zijn zoveel mogelijk controle te krijgen over de burgers en de industrie, door de belastingdruk en de bemoeienis van de overheid tot een zo hoog mogelijk niveau op te voeren. Door al van inpopulaire maatregelen worden de werknemers murw gemaakt, denk aan lease auto’s en bedrijfsautos, pensioenen, sociale verzekeringen. Aan de andere kant worden de bedrijven, waarbij de aandelenkoers en de winstmarge in een hogere vandel staan dan het leveren van een goed product of dienstverlening systematisch onder druk gezet en wordt bedrijfsvoering steeds lastiger.
Het lijkt er op dat wij Europeanen niets geleerd hebben van de geschiedenis, bestudeer eens de toestanden ten tijde van Lodewijk XVI in Frankrijk in de decennia voor de Fransche revolutie, je zal dan veel overeenkomsten vinden, zoals hoge belastingen, een overheid die met geld smijt en praalgebouwen neerzet ten meerdere glorie van zichzelf en massa’s mensen die zich op een eenvoudige manier proberen te verrijken.
Dat het arbeidsmoraal laag is, zou wel eens een gevolg kunnen zijn van de levensomstandigheden in de Westerse landen en de wijze waarop de overheden en besturen van grote bedrijven acteren.
Ik hoop trouwens niet dat deze periode eenzelfde afloop gaat krijgen als het bestuur van Lodewijk XVI, want dan ziet het er niet zo best uit.
Kunnen we Cees Derksen en andere (of hun funktie) ook niet naar lagelonenlanden verplaatsen? Wat zal dat wel niet besparen?
Als ik het zo lees bakken ze er helemaal niets van in India tav het superieure Westen:
-zijn niet intelligent.
-weten niets van gestructureerd programmeren,
-weten niets van goed management
-werken zich te pletter voor de grote witte westerling met als beloning kralen en spiegeltjes
En toch hebben ze een van de best groeiende economieën in de wereld en leveren ze het grootst aantal hoogopgeleide mensen af….
Misschien zouden wij in Nederland ook maar:
-niet intelligent meer moeten zijn.
-ongestructureerd moeten programmeren.
-niets van goed management moeten afweten.
-Ons te pletter werken voor onze grote witte bazen met als beloning kralen en spiegeltjes
Hier zag ik iets wat ik opvallend vond.
Je gaat harder werken als je minder hebt.
DAT zullen we nog wel eens zien, dus het is de bedoeling de Nederlanders uit te roken, totdat ze komen smeken om een baantje.
Totale misdenkerij van lieden wier IQ ik toch al niet hoog inschat, het effect zal alleen een verloren gaan van zeer veel kennis zijn.