Het is niet zo vreemd dat er steeds meer it-banen naar India verdwijnen. It'ers zijn daar niet alleen goedkoper, hun werkmentaliteit is ook beter dan die van hun Nederlandse collega's. Dat verklaarden verscheidene bedrijven vorige week tijdens een conferentie van FNV Bondgenoten.
De arbeidsmoraal van Nederlandse it'ers is laag – in ieder geval lager dan die van hun Indiase collega's. Programmeren wordt dan ook steeds vaker naar India uitbesteed. Een grotere gedrevenheid en een hogere productiviteit maken de Indiase programmeur tot een betere medewerker dan zijn Nederlandse equivalent. Uitbesteding van it-werk naar India is dus niet alleen een kostenkwestie. “De werkmentaliteit in India is goed”, zegt Coks Stoffer, algemeen directeur van EDS Nederland. “Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren.”
“Het heeft waarschijnlijk te maken met ons welvaartsniveau”, zegt Jo Glezer van de centrale ondernemingsraad van Shell. “Je gaat harder werken als je minder hebt.” Shell is van plan om tot 2008 1900 tot 2800 it-banen te schrappen en het werk uit te besteden naar India. Glezer vindt het geen probleem dat Shell een deel van het it-werk naar lagelonenlanden verplaatst, omdat programmeurs in bijvoorbeeld India gewoon beter hun werk doen.
Volgens Cees Derksen, Directeur van Logica CMG Offshore, die regelmatig in India komt, zijn Indiërs ambitieus en leergierig. “Grote groepen werknemers nemen niet alleen hun lunch mee naar het werk, maar ook studieboeken. Ik zie die mentaliteit overigens niet alleen in India, maar ook in Rusland en in iets mindere mate in Kuala Lumpur en China.”
Een ander groot verschil is dat Indiase werknemers zich vergaand willen specialiseren. “In Nederland worden it'ers als generalist opgeleid”, zegt Derksen. “Een gemiddelde it'er die van school komt, wil al snel teamleider, projectleider of informatieanalist worden. Daar is op zich niets mis mee, maar mede daardoor is het vaak moeilijk om hen langdurig op één project in te zetten. In India vinden mensen het niet erg om een specialisme te ontwikkelen, maanden achtereen hetzelfde kunstje te doen en daar dan de beste in te worden. Primair is uitbesteding een kostenkwestie, maar een land als India heeft inmiddels een volwassen it-industrie en kan wat betreft werkkwaliteit, productiviteit en werkmethode een voorbeeld zijn voor Nederland.”
Dat moraal is waarschijnlijk ,door de genadeloze afdanking van IT’ers in Nederland door het bedrijfsleven ,gezakt tot nul. Mischien vergeten bedrijven wel eens hun eigen beleid die ervoor zorgt dat je wel een generalist MOET zijn, en specialisatie niet geaccepteerd wordt. Je moet immers overal goed in zijn als je in de IT werkt, toch?
Waarom is de arbeidsmoraal in India hoger?
Oorzaak 1: Aziaten zijn van nature harde werkers.
Oorzaak 2: angst.
In westerse landen zijn medewerkers mondig: ze eisen een goede stoel en een duur beeldscherm om rsi te voorkomen, in de pauze gaan ze liever eten i.p.v. studeren en dan willen ze ook nog af en toe een vakantie hebben! ’s Avonds willen ze naar huis, want ze blijken ook nog andere bezigheden te hebben dan alleen werken! En dan die vakbonden: die hebben het lef voor het belang van die werknemers op te komen, alsof ze al niet genoeg privileges hebben.
Nee, dan onze Indiase collega’s. Ze zeuren nooit, studeren in de pauze en durven niet eerder naar huis dan hun naaste collega’s. Misschien lijken ze wel op Japanners. Dat zou helemaal mooi zijn want die kun je zo gek krijgen dat ze zich letterlijk dood werken voor jou. En dat alles voor een spotprijs. Kortom een luilekkerland voor werkgevers. En als die Indiërs over een jaar of 10 wakker worden en voor zichzelf gaan opkomen, dan wordt het werk verplaatst naar China. Want oh, oh wat zijn ze daar ineens ambitieus geworden, ze werken veel harder dan die Indiërs! Weg met de Indiërs!
Die meneer Derksen kan ik moeilijk serieus nemen, want hij spreekt zichzelf nogal tegen. Indiërs zijn ambitieus en leergierig. Nee, dan die Nederlanders, die willen allemaal hogerop (teamleider, projectleider of informatieanalist). Wie is er dan ambitieus??? Je bent dus “ambitieus en leergierig” als je doet wat meneer Derksen zegt. Ik hou het toch maar bij de definitie die in de Van Dale staat.
Ik denk dat offshoring hier veel arbeidsplaatsen gaat kosten en het is begrijpelijk dat bedrijven kiezen voor kostenbesparing. Maar verklaar dat dan niet door de Nederlandse IT’ers nog even een trap na te geven, dat schiet bij mij in het verkeerde keelsgat.
Meneer Derksen weet als zoveelste directeur niet waar ‘ie het over heeft. Er is genoeg positieve mentaliteit op de werkvloer te vinden. Het algemeen managent is vaak te kortzichtig/beperkt om deze mentaliteit aan te boren en ook positief te gebruiken. Dit heb ik helaas al bij meerdere bedrijven gezien. Dat de Indiase werknemer er nou een andere cultuur op nahoud (zeer waarschijnlijk systematisch de schoenen kussen van het management team) betekend nog niet dat dit een BETERE mentaliteit is. Die cultuur is namelijk gebaseerd op het onderdanig volgen van wat het baasje zegt. Europeanen daarentegen hebben gelukkig een eigen wil en denkvermogen. Domgenoeg wordt hier dus nauwelijks gebruik van gemaakt. Voorbeeld: met onze 40 urige werkweek (die vaak als kort wordt aangeduid door multinational-managers) zijn wij nog altijd producitiever dan de 60-80 urige werkweek in de Amerikaanse IT. Een manager als Dhr. Derksen zal zeer waarschijnlijk prat gaan op de goedkope indiase werknemer die precies doet wat ‘ie zegt. Het logische gevolg is dat Dhr. Derksen over een paar jaar moet gaan zoeken naar nieuwe goedkope werknemers omdat z’n huidige veestapel is
– uitgeblust
– achterhaald qua kennis
– ongemotiveerd door lage lonen
Korte termijn management is zoooooo makkelijk!
Het afgelopen decennium hebben de Nederlandse IT bedrijven zich ontwikkeld van innovatieve dienstverleners naar eenzijdige urenverkopers. Alle inspanningen stonden in het teken van een zo hoog mogelijke utilisatie, tarief en marge. Het is niet vreemd dat veel IT-ers dit denken van hun directeur hebben overgenomen en de betrokkenheid bij hun werk hebben verloren.
In datzelfde streven naar hoge utilisatie hebben de Nederlandse IT-bedrijven hun medewerkers jarenlang gestimuleerd om zich als generalist te ontwikkelen. Immers, dan kon die medewerker makkelijk op elke behoefte van de markt inspelen en hoefde men niet snel op “de bank” te zitten. Medewerkers werden bovendien relatief kort bij dezelfde klant ingezet en vervangen door een collega met een hoger tarief. Dat was makkelijker aan de klant te verkopen dan verhoging van het tarief van dezelfde medewerker.
De suggestie dat de Nederlandse IT-er zich uit de markt heeft geprijsd door te kiezen voor een ontwikkeling als generalist is dan ook ronduit hypocriet – hij is door zijn baas in die richting gestimuleerd. Datzelfde geldt voor de constatering dat de Nederlandse IT-er korte inzetten prefereert. De baas, die het nu doet voorkomen dat hij met pijn in het hart zijn Nederlandse generalist verruilt voor een Indiase specialist, plengt krokodillentranen.
Beste Koen,
Ik heb het gehad over het verschil in CMM niveau tussen Indiase bedrijven (4/5) en Nederlandse (1/2). Zoals je weet heeft het CMM te maken met de wijze waarop het werk wordt aangepakt. Dit is iets anders dan Nederlandse IT’ers die slechter zijn dan Indiase programmeurs omdat ik hiervan geen verstand heb.
Indien tengevolge van offshoring van werk naar lage lonen landen Nederlandse Shell employees zonder werk komen doen wij via een Sociaal Plan een uiterste poging dat ze niet op straat komen te staan.
Shell werkzaam in 158 landen heeft een IT lokatie in Kuala Lumpur (Maleisië) met 1100 Shell-werknemers.
Jo Glezer, Shell
Meneer Derksen, wist u dat het maken van leren voetballen in datzelfde land ook spotgoedkoop kan? Vooral kinderen met kleine handjes zijn daar uitermate geschikt voor. Bovendien zijn ze lekker goedkoop. Probeer dat maar eens aan Nederlandse kinderen wijs te maken. Die steken hun handen daar niet voor uit. Dat zijn maar verwende bruatle vlegels. Of wat dacht u van het slopen van al die oude olietankers? In dat land heb je tenminste niet van die beperkende milieu-regeltjes, en de mensen zeuren niet omdat ze nu eenmaal een lagere welvaart hebben en dus genoegen nemen met minder.
Aan alle heren die in het artikel hun zegje doen: Bedankt voor de schop in de rug. Bedenk wel dat de oorzaak bij uzelf ligt, en niet bij het personeel wat vaak wél tot het bot gemotiveerd is en door incompetent management niet aan de bak komt.
1.als de it-ers/handjes worden ge-offshored dan kan het lager/middel/hogermanagment ook wel volgen en dan de directie ook.
Trouwens directeuren hebben zichzelf al ge-offshored naar België.
Shell vindt het geen probleem dat het een deel van het it-werk naar lagelonenlanden verplaatst, omdat programmeurs in bijvoorbeeld India gewoon beter hun werk doen.
Dit is empirisch onjuist. Ik werk al 5 jaar met Indiers en ik heb er nog geen een meegemaakt die beter is dan een programmeur in Nederland of US. Het beeld van de Indiase wizkid is borrelpraat.
Mijn meest recente ervaring op dit gebied is een product dat na inschakeling van Indiase programmeurs in de loop van een half jaar is gedestabiliseerd. Het is allemaal gericht op kwantiteit: zoveel mogelijk bugs fixen. Het upper management vind dat prachtig: Kijk eens hoeveel bug fixes! Het is alleen jammer dat ze niet naar het aantal nieuw geïntroduceerde bugs kijken. Dan zal men een stuk minder enthousiast zijn.
Ik ben bang dat de managers van de grote bedrijven het contact met de dagelijkse realiteit op de werkvloer een beetje kwijt zijn geraakt.
Wat zijn we met z’n allen in de Nederlandse IT eigenlijk vreselijk zielig. En hoe typerend dat we ook weer (zoals altijd) achter de USA aan lopen. Daar was een enorme furore over offshoring (zelfs een dwaze presidentskandidaat die zich er tegenaan bemoeit) maar nu hoor je niets meer, simpelweg omdat de IT werkgelegenheid in de USA op dit moment groeit als kool. Bovendien heeft men daar eindelijk de consequenties van de afname van jongeren en de voortgaande vergrijzing door. Prognoses die zeggen dat er in de komende 5 jaar in de USA 700.000 tot 1.000.000 hoog eisende IT-banen vacatures zullen blijven worden steeds serieuzer genomen. En die presidentskandidaat? Heeft het nu over ethanol subsidies ipv offshoring.
Laat ajb de vakbond zich hier in NL afzijdig houden; dat is alleen maar slecht voor de creatie van werkgelegenheid. De enige manier waarop we kunnen voorkomen dat zo goed als alle generalistische banen naar India, Roemenië of Hongarije verdwijnen, is door met z’n allen steeds meer toegevoegde waarde aan ons werk toe te voegen en te zorgen dat onze werkgevers kunnen groeien ipv krimpen. Die werkgevers hebben ons echt wel nodig maar vinden (meestal terecht) dat wij te weinig kunnen en teveel eisen. Wij kosten meer dan een Indiër (Terecht) en zouden dus ook meer moeten kunnen. In plaats van ons te beklagen over de verdwijning van hele gewone IT-banen naar lage lonen landen, zouden we juist nu bezig moeten zijn om zelf meer waard en dus minder vervangbaar te worden. Die wens kom ik onder collega’s helemaal niet tegen en dat is juist waarom onze banen verdwijnen.
Het wordt gewaardeerd dat ze studieboeken meenemen?? Moet ik eens proberen, op mijn werk een boek gaan zitten lezen wat ik niet direct nodig heb voor mijn werkzaamheden… Dan vragen ze of ik niks te doen heb, of ze zeggen dat ik daar niet voor betaald word.