Het bedrijfsleven beschikt wereldwijd over zo’n vierhonderd miljoen telefoonlijnen. Daarvan worden er naar verwachting dit jaar 11,4 miljoen opgewaardeerd naar een gecombineerde spraak en dataverbinding. Convergentie bevindt zich dus nog altijd in een embryonaal stadium.
Heel wat leveranciers proberen de wereld te laten geloven dat convergentie en ‘voice over ip’ een enorme vlucht nemen. Elke nieuwe ‘overwinning’ wordt dan ook aan de grote klok gehangen. De realiteit is anders. Een recente studie van marktonderzoeker IDC bij 625 Europese top-ondernemingen wijst erop dat 79 procent van de ict-managers helemaal geen plannen heeft om een volledig ip-gesteunde of hybride telefooncentrale te installeren. “De industrie moet dringend wat meer realisme aan de dag leggen. De convergentie van spraak en data in ondernemingen gaat veel trager dan iedereen dacht”, zegt een telecommunications & networking analist van IDC. Slechts 8 procent zou reeds op de convergentie ingespeeld hebben, 13 procent denkt het binnen de twaalf maanden aan te kopen. Dat komt grotendeels overeen met de Data News enquête van december vorig jaar. Daarin zegt zowat 70 procent van de Belgische ict-managers geen heil te zien in deze oplossing.
Toepassingen geen troef
Kostenbesparingen blijken ook in de IDC studie de belangrijkste drijfveer. Meer dan de helft van de ondervraagde ondernemingen verwacht dat convergentie het kostenplaatje van de telefoonfactuur zal drukken. Dat applicaties de ict-manager zullen overhalen is eveneens een mythe. Slechts één op de vijf geeft aan dat unified messaging en conferentiemogelijkheden de belangrijkste troeven waren om over te schakelen. Wat nog het meest verbaast, is dat 21 procent van de ondervraagde managers zelfs geen idee heeft van wat voice over ip en convergentie kan betekenen voor hun onderneming. Er is dus na bijna vijf jaar evangelisatie nog heel wat werk aan de winkel. “Integratoren hadden tot nu toe geen sterke impact op voip in het bedrijfssegment, maar dat verandert snel”, meent de IDC-analist.< BR>
Luc Blyaert, zegt een telecommunications & networking analist van IDC. Slechts 8 procent zou reeds op de convergentie ingespeeld hebben, 13