Accenture, HP, KPN, Philips, Rabobank, SAP en Schuitema hebben het initiatief genomen tot oprichting van de stichting Rfid Nederland. Deze wil de ontwikkeling van radio frequentie identificatie (rfid) -toepassingen stimuleren en Nederland daarmee een voortrekkersrol te geven op dit gebied.
Het toepassen van rfid-chips, die via radiosignalen automatische identificatie mogelijk maken, heeft verstrekkende gevolgen voor zowel consumenten als het bedrijfsleven. De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) participeert in de stichting met onderzoek naar toepassingsmogelijkheden en methoden om de opgedane kennis te borgen. Inmiddels hebben ook andere grote bedrijven te kennen gegeven lid te willen worden van dit platform om het initiatief verder te ontwikkelen en draagvlak te geven.
Prof. dr. Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar e-marketing aan de EUR, is voorzitter van de stichting Rfid Nederland. Henny Hurkens, tot voor kort marketing directeur SAP Nederland, gaat als directeur de operationele taken behartigen.
Het primaire doel van de stichting is het stimuleren van toepassingsmogelijkheden van rfid-chips voor zowel gebruikers als aanbieders, kennis te bundelen en toegankelijk te maken en toe te zien op een verantwoord gebruik van rfid-chips. Hierbij wordt onder andere gedacht aan de bescherming van persoonlijke gegevens en de persoonlijke levenssfeer, alsmede aan voorwaarden en regels voor opslag
en toegankelijkheid van deze en andere rfid-gegevens.