De West-Europese markt voor mobiele portalen zal in 2008 meer dan 53 miljoen gebruikers bereiken. Dat voorspelt marktonderzoeker IDC.
Met meer dan 53 miljoen gebruikers zou de West-Europese markt voor mobiele portalen in 2008 ruim twee miljard dollar waard zijn, aldus IDC. Eind 2002 ging het heel wat minder goed met die markt. Verschillende mobiele portalen sloten toen de digitale deuren bij gebrek aan gebruikers en diensten. Maar nu zit er volgens IDC blijkbaar weer een groeispurt aan te komen.
“Sinds de lancering in 2003 van Vodafone Live! in Europa, lijken de meeste mobiele operators in West-Europa hun mobiel portaal te willen vernieuwen”, zegt IDC-analist Rosie Secchi. “De mobiele portalen van de aanbieders blijken steeds verder te consolideren, zoals Vodafone Live! in Zwitserland en in Frankrijk. De mobiele operators die in verschillende landen actief zijn, hebben hun lokale mobiele portalen omgevormd tot één enkel pan-Europees product. Ook de marketing wordt pan-Europees, om een internationaler publiek te kunnen bereiken”, aldus Secchi.
Volgens IDC illustreert deze trend het belang van klantenbinding door het uitbouwen van een merknaam, sponsoring, content en efficiënte marketing. “Het uitbouwen van een internationale merknaam is nodig om gebruikers een naadloze en complete ervaring te kunnen bieden, van waaruit ze ook van de dienst gebruikmaken. Laten we echter niet vergeten dat lokale diensten en content nog altijd heel belangrijk zijn, aangezien klanten uit verschillende landen ook verschillende voorkeuren kunnen hebben”, zo benadrukt Secchi.
IDC raadt de mobiele telecomaanbieders ook aan om het gebruik van hun portalen op te drijven door meer dynamische en interactieve content aan te bieden. De inhoud van de portalen moet bovendien blijven evolueren, zodat het portaal aantrekkelijk en gepersonaliseerd blijft.