Op het congres 'Made in Holland III' heeft Sjoerd Vollebregt, ceo van Stork een krachtig pleidooi gehouden voor een meer samenhangend innovatie- en industriebeleid voor de gehele keten.
Vollebregt juicht het toe dat de Nederlandse overheid innovatie hoog op de agenda heeft staan. Hij waarschuwt echter voor een innovatie- en industriebeleid dat is gericht op hypes of op de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Er moet gefocust worden op bestaande sterke posities, die verder kunnen worden uitgebouwd. “Dat is wel zo pragmatisch en biedt de meeste kans op succes”. De Stork-ceo is dan ook bang voor versnippering van beleid en middelen. Nederland zou het Franse model tot voorbeeld moeten nemen, dat duidelijk en gestructureerd wereldmarktleidersposities in bijvoorbeeld de luchtvaart- en defensie-industrie naar zich toetrekt. Vanuit deze sterke positie kunnen aanpalende markten succesvol worden betreden.
De industrie dient volgens Vollebregt een centrale rol in het innovatiedebat te hebben. Hij legitimeert dit met de sterke positie die bestaande bedrijven zoals Philips, Akzo Nobel, DSM en Stork bekleden. Zijn eigen onderneming heeft bijvoorbeeld onlangs veertig miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe fabriek voor de productie van Glare, een Nederlandse uitvinding waarmee vliegtuigen (bijvoorbeeld de nieuwe Airbus A380) veel lichter worden. Uit de as van vliegtuigbouwer Fokker is een nieuw industrieel kenniscluster ontstaan met alleen voor Stork al een orderportefeuille van meer dan tien miljard euro en directe hoogwaardige werkgelegenheid voor meer dan 3000 medewerkers.
Opvallend noemt hij het dat in succesvolle kennisgedreven maakindustrieën steeds hetzelfde bedrijfsmodel is te herkennen van de spin in het web op cruciale posities in de wereldwijde productie- en toeleveringsketen waar continu innovaties plaats vinden. “Een goede balans tussen opleidingen, innovatieve ontwikkelingen, regievoering in delen van de maakindustrie en natuurlijk dienstverlening, is cruciaal voor een modern succesvol land”, aldus Vollebregt.