Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Moeten we blij zijn met virusmeldingen? Wat moet je met software die slecht verkoopt? Mag Google mijn mail doorsnuffelen?
Moeten we blij zijn met virusmeldingen?
… nee, het is meestal onzin. De exponentiële groei van spam, virussen en wormen maakt duidelijk dat het internet-zoals-we-dat-kennen aan zijn eigen succes ten onder gaat. Meer centrale regie is daarom nodig om de kwetsbaarheid te verminderen. Netiquettes werken niet meer, de eindgebruiker gaat het boven de pet en de it-industrie is ver van een oplossing. De achilleshiel is vooral e-mail. De Outlook-monocultuur blijkt een ideale voedingsbodem voor virussen en wormen. Centrale viruscontrole en spamfiltering zijn broodnodig om daar een dam tegen op te werpen. Als eerste stap zou ik internetaanbieders willen verplichten centrale viruscontrole in te voeren. Alleen op uitdrukkelijke wens van de klant zou daarvan mogen worden afgezien. Laat Nederland hier weer eens gidsland zijn.
Maar één ding. Laten de internet-dienstverleners (en ook systeembeheerders trouwens) onmiddellijk stoppen met het rondsturen van ‘virusnotificaties’. De waarschuwingsdienst Virusalert adviseert dit volkomen terecht. Je ontvangt steeds meer onzinwaarschuwingen waarin volstrekt onbekende ontvangers melden dat je een virusbericht hebt gestuurd. De reden: ‘mass-mailervirussen’ plukken lukraak afzendadressen uit een besmet Outlook-adressenboek. Pure spam dus. De virusbakkers boeken aldus twee keer succes: ze verspreiden een virus én genereren spam.
Wat moet je met software die slecht verkoopt?
… gewoon ‘open source’ maken. Gun je software een tweede kans, maak de broncode publiek! Met dit modieuze gebaar haal je vast nog één keer de pers. En last but not least: je kunt in ieder geval op ontwikkelkosten besparen, want voortaan draagt de ijverige openbroncode-gemeenschap immers bij!
De laatste leverancier die dit licht heeft gezien is Computer Associates. De uit de gratie geraakte database Ingress krijgt een nieuwe toekomst als ‘open source’ product! Daar kan CA zich geen buil aan vallen. Ingress leidt namelijk een bestaan in de marge. De databasemarkt wordt in toenemende mate beheerst door IBM, Oracle en Microsoft. Zelfs in de opkomende Linux-markt, toch een speerpunt van CA, komt de softwaregigant met Ingress nauwelijks aan de bak. Grootmacht Oracle pakt daar tweederde van alle Linux-omzet – 300 miljoen dollar groot in 2003 – gevolgd door IBM. De andere leveranciers vechten om de kruimels.
Mag Google mijn mail doorsnuffelen?
… onder bepaalde voorwaarden wel. Nog voordat Google zijn nieuwe maildienst heeft gelanceerd, lopen privacy-bewakers er tegen te hoop. Voor de staat Californië is het zelfs reden de wetgeving aan te passen. Wat is er aan de hand? Google test een gratis webmailservice waarbij berichten worden opgeslagen in een database die met de eigen zoekmachine kan worden doorzocht. Google wil geld verdienen door contextgevoelige advertenties toe te voegen op basis van de inhoud van de mail. Er worden twee bezwaren geuit tegen deze aanpak. De eerste is dat het centrale mailarchief het voor opsporingsinstanties wel erg makkelijk maakt. De tweede is dat Google de mail ‘leest’ om er de juiste advertenties naast te zetten – een schending van het briefgeheim.
Google voert aan dat het scannen een volledig geautomatiseerd proces is, vergelijkbaar met virus- en spamfilters. Big Brother kijkt dus niet mee. Dus kan Google beloven dat de inhoud van berichten niet door enig ‘natuurlijk persoon’ wordt ingezien. Google belooft tevens dat afgeleide informatie niet aan derde partijen (adverteerders) beschikbaar wordt gesteld.
Gebruikers blijven baas over eigen archief: verwijderde berichten worden echt weggegooid. Bovengenoemde restricties gaat de staat Californië in wetgeving verankeren. Dat lijkt me een goed idee. Maar met of zonder dergelijke wetgeving voorspel ik een geweldige toekomst voor Gmail. Vergelijk de aanpak eens met Hotmail en Yahoo. Deze maildiensten werken met opdringerige advertenties en voegen zelfs reclameteksten toe aan berichten. Dan heb ik het nog niet eens over de gratis gigabyte opslagruimte. Dat Gmail opsporingsinstanties meer handvatten geeft voor onderzoek, daar ligt de gemiddelde mailgebruiker niet wakker van.< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.