Sinds het eerste kwartaal van 2004 zijn er meer bedrijfsvestigingen met een adsl-aansluiting dan met een isdn-verbinding. Dit blijkt uit de ET-Monitor Bedrijven van marktonderzoeker TNS Nipo.
In het eerste kwartaal van 2004 had 34 procent van de 614 duizend bedrijfsvestigingen een adsl-aansluiting voor hun verbinding met internet. Dat is net iets meer dan de isdn-verbindingen, waarvan 33 procent gebruik maakte. In het laatste kwartaal van vorig jaar was isdn (36 procent) nog een stuk populairder dan adsl (29 procent). Ook analoge inbelverbindingen dalen gestaag. Het laatste kwartaal van vorig jaar gebruikten nog ruim honderdduizend vestigingen dit type verbinding. Dat is nu gedaald tot ruim negentig duizend.
Adsl is bij bedrijven veel populairder dan kabelinternet (14 procent). Het aantal van zeventigduizend vestigingen met een kabelinternetverbinding is al drie kwartalen onveranderd gebleven, terwijl adsl een ongekende groeispurt doormaakt. Begin 2002 waren deze verhoudingen tussen kabel (12 procent) en koper (8 procent) nog omgekeerd. Volgens TNS Nipo wordt adsl vooral gebruikt door vestigingen van tien tot 99 medewerkers. Vooral in de zakelijke dienstverlening, zoals banken, verzekeraars en groothandel, is dit verbindingstype populair. De horeca, bouw en detailhandel gebruiken minder adsl dan gemiddeld. < BR>