Vliegtuigmaatschappij en prijsbreker Easyjet is van plan de incheckprocedure, die nu nog met de hand wordt gedaan, geheel te automatiseren. Op welke termijn dat moet gaan gebeuren is nog niet helemaal duidelijk.
Vorige week liet de Britse prijsbreker alle 108 passagiers op een vlucht van Nottingham East Midlands naar Praag inchecken met behulp van ’zelfbedieningsterminals’. Volgens Ray Webster van Easyjet, de bestuursvoorzitter kan het concept voor eenzelfde revolutie in de afhandeling zorgen als destijds de introductie van het boeken via internet.
De komende weken gaat Easyjet door met het testen van de incheckzuilen. Geleidelijk aan zullen er steeds meer van die zuilen op de luchthavens komen die Easyjet aandoet. De incheckzuilen lijken vooral ingegeven door kostenbesparingen.
KLM en British Airways experimenteren ook al enig tijd met een soortgelijke incheckservice. Bij KLM en BA kan de reiziger echter nog zelf bepalen of hij de incheckzuil wil gebruiken of liever naar de balie gaat waar hij kan inchecken. Wellicht stappen KLM en BA uiteindelijk ook over op volledige zelfservice.