Naast personal computers zit Dell HP nu ook op de hielen in race voor de printermarkt.
Dell heeft zich in recente maanden agressief op HP’s marktaandeel in de printermarkt gestort met eigen merkprinters, die gebaseerd zijn op de printers van Lexmark. In het eerste kwartaal van haar boekjaar 2004 verkocht de leverancier 800.000 printers en vorige week maakte Dell bekend dat het een nieuwe productlijn laserprinters onder eigen naam op de mkb-markt gaat introduceren.
Deze printers worden geleverd onder een oem-overeenkomst met Samsung. Dell belooft daarbij een besparing van maximaal 64 procent op de kosten van inkt en toner. “Bij HP zit de hoogste marge op de verbruiksartikelen zoals inktcartridges, en de Imaging en Printing-divisie van HP verkrijgt jaarlijks 70 procent van zijn operationele winst uit deze producten”, aldus Megan Graham-Hackatt van marktanalist Standard and Poor’s.
Deze divisie van HP realiseert ieder kwartaal een omzet van ongeveer zes miljard dollar, ofwel 30 procent van de totale omzet van het bedrijf. In het kwartaal dat afliep op 30 oktober betekende dat een operationele winst van ruim één miljard dollar. Dit ging volgens de analist niet onopgemerkt voorbij aan concurrent Dell, dat een eigen lijn ink-jet printers introduceerde tegen prijzen die 30 tot 50 procent onder die van HP ligen, en een nieuwe zwart-wit laserprinter die 60 tot 75 procent goedkoper is.
Een goede zet van Dell. HP is een uitstekend product op inktjet- en laserprinters maar… melkt al jaren de consument c.q. gebruiker uit met z.g. stuntaanbiedingen in printers waarin dan vervolgens cardridges in zitten met een kleinere inhoud als maximaal mogelijk. Je bent dan min of meer verplicht om, of dezelfde kleine cardridge te blijven kopen of, de grotere en nog duurdere cardridge te nemen. Bovendien is die prijs van de cardridges zo walgelijk duur dat je soms nog beter een nieuwe printer kan aanschaffen in een actie als dat je een set patronen haalt. Ik heb het is omgerekend qua inhoud in Mg. Ink van HP kwam duurder uit als goud. Dat HP na zeer vele jaren hiervoor eindelijk afgestraft wordt komt door hun eigen beleid!!
Een monopolist die jaren zeer grof zijn zakken vult zonder dit zelf in te zien dat dit buiten proporties is, verdient mijns inziens enige strafpunten. Wie niet luisteren wil moet op de blaren zitten. Verder nog enige lof over de HP internet site. Ik werk al heel lang (15 jaar) in de service-verlening met HP. Het bastion van deze printerleverancier was bijna niet benaderbaar. Dat wil zeggen dat je als grote afnemer je tot een beperkt aantal telefoonnummers kon wenden waar je als simpele consument te woord werd gestaan via een callcenter. Vragen als “zit de stekker erin” en meer simpelheid ging dan over en weer. Als doorgewinterde techneuten zaten wij hier beslist niet op te wachten. Door de grote hoeveelheid personenen die je via dit callcenter aan de lijn kreeg, bouwde je ook nooit een persoonlijke / zakelijke band op waardoor deze simplistische benadering dus bleef. Dit is nu grotendeels voorbij en Eureka… je kan zelf alle drivers maar downloaden die je wilt wat voorheen een utopie was. Nu met Dell als concurent zal HP zijn polici moeten aanpassen in nog betere producten en lagere prijzen. De consument zal hier eindelijk wel bij varen.