Naast personal computers zit Dell HP nu ook op de hielen in race voor de printermarkt.
Dell heeft zich in recente maanden agressief op HP’s marktaandeel in de printermarkt gestort met haar eigen merkprinters, die gebaseerd zijn op de printers van Lexmark. In het eerste kwartaal van haar boekjaar 2004 verkocht de leverancier 800.000 printers en vorige week maakte Dell bekend dat het een nieuwe productlijn laserprinters onder eigen naam op de MKB-markt zal introduceren. Deze printers worden geleverd onder een OEM-overeenkomst met Samsung. Dell belooft daarbij een besparing van maximaal 64 procent op de kosten van inkt en toner. ‘Bij HP zit de hoogste marge op de verbruiksartikelen zoals inktcartridges, en de Imaging en Printing-divisie van HP verkrijgt jaarlijks 70 procent van haar operationele winst uit deze producten,’ aldus Megan Graham-Hackatt van marktanalist Standard and Poor’s. Deze divisie van HP realiseert ieder kwartaal een omzet van ongeveer zes miljard dollar, ofwel 30 procent van de totale omzet van het bedrijf. In het kwartaal dat afliep op 30 oktober betekende dat een operationele winst van ruim één miljard dollar. Dit ging volgens de analist niet onopgemerkt voorbij aan concurrent Dell, dat haar eigen ink-jet printer introduceerde tegen prijzen die 30 tot 50 procent onder die van HP lagen, en een nieuwe zwart-wit laserprinter die 60 tot 75 procent goedkoper is.